Lexus ES 300h – tre snabba från provkörningen

Vi har åkt till Spanien för att köra Lexus ES som nu är Sverigeaktuell som ersättare till GS. Här är vår första recension av modellen.

Hej Robin! Du befinner dig i Lexus ES i Spanien, varför kör du den?

– Nu när GS har försvunnit på den svenska marknaden kommer ES in i bilden. Den ersätter GS trots att den är mer komfortinriktad och lite mindre sportig, dessutom framhjulsdriven i stället för bakhjulsdriven.

Hur är den att köra?

– Den är fin att köra men hybriddrivlinan på 218 hästkrafter känns lite svag och CVT-lådan är jag inte så förtjust i. Dock så passar motorn betydligt bättre i ES än i RC. ES rullar ganska tyst och komfortnivån är hög, en utmärkt långfärdsbil. Den är stabil i högre hastigheter men känns aningen tung, tyngre än vad den faktiskt är.

– Utrymmena är det inga fel på, nästan fem meter långa ES är cirka decimeter längre än GS. Lexus säger att baksätet är nästan som i storebror LS, bara några millimeter fattas.

Robin trivs i baksätet på Lexus ES 300h.

Vad kostar denna komfortvagn då?

– Den går att köpa redan nu och kostar från 417 800 kronor.

– Mer om hur bilens upplevs berättar jag i Teknikens Värld nummer 6/2019 som kommer om några veckor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr