080323-lexus-japan

Lexus för japanskt för japaner

Toyotas premiummärke Lexus säljer oförskämt bra i USA, och nästan lika bra i Europa. På hemmamarknaden är situationen helt omvänd. Japanerna ratar Lexus till förmån för de tyska jättarna.

I USA är Lexus ett väl inarbetad premiummärke. Toyota har sålt sina lyxbilar i Nordamerika i snart 19 år, och försäljningskurvorna pekar uteslutande uppåt. Hemma i Japan är det inte samma dans på rosor. Faktum är att Lexusbilarna bara har funnits i Japan sedan tre år tillbaka, och de japanska lyxbilsköparna är ännu inte helt övertygade. Förra året såldes endast 34 800 bilar. Audi, BMW och Mercedes har alltjämt ett stenhårt grepp kring lyxbilssegmentet.

Lexus har till viss del sig själva att skylla. Japanlanseringen år 2005 genomfördes på ett minst sagt klantigt och naivt sätt. Inledningsvis erbjöds tre modeller, GS, SC och minstingen IS. Alla tre är fina bilar i sig, problemet var bara att de redan hade funnits på den japanska marknaden sedan en tid tillbaka, fast med Toyotamärke. Och ett 20 procent lägre pris. Därför är det inte så svårt att förstå varför japanerna inte direkt vallfärdade till Lexushandlarna. Ironiskt nog blev det tvärtom. Audi, BMW och Mercedes visar siffror som säger att introduktionen av Lexus faktiskt gynnade tyskarna. När kunderna fick höra talas om Lexus gick de till de tyska bilhandlarna för att jämföra bilarna, och de gick därifrån frälsta av de exotiska bilarna från Tyskland.

På många sätt anses en tysk bil vara det finaste man kan äga i Japan. De utländska bilarna anses ha en individualitet som de japanska saknar. Det har till och med gått så långt att många importerar vänsterstyrda bilar från Tyskland, just för att de är ännu mer genuina och exotiska.

Experterna tror dock att det finns hopp för Lexus i Japan. Toyota innehar ungefär 45 procent av marknaden i Japan, 160 nya Lexusåterförsäljare har etablerats och Lexus marknadsförs hårt på bästa sändningstid i TV. Dessutom finns det planer på att ta flera av de europeiska Lexusmodellerna till Japan. Så även om det är lite kämpigt för tillfället, så tror japanska experter att Lexus kommer att vara väl etablerat inom de närmaste tre till fem åren.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!