Lexus GS 300h

Lexus GS 300h är snålare än storebror

I dag har du bara två alternativ att välja mellan om du är ute efter en Lexus GS: 250 samt 450h. Alldeles snart har du även 300h som ett alternativ, en hybrid precis som 450h men betydligt snålare.

Senaste generationen av Lexus GS lanserades förra våren. Sedan dess har två motoralternativ funnits – bensindrivna 250 samt 450h som drivs av både bensin och elektricitet. GS 350 finns också, men inte i Sverige. Nu kommer ytterligare ett motoralternativ, nämligen den nättare hybriden 300h.

 Medan GS 450h har en 3,5-liters V6-motor som samarbetar med en elmotor har GS 300h en 2,5-liters rak fyra. Känns det igen? Det är nämligen samma maskin som i nyligen presenterade IS 300h. Totalt 223 hästkrafter tillsammans med elmotorn. GS 450h har sammanlagt 345 hästkrafter.

 Någon exakt förbrukningssiffra uppger inte Lexus för GS 300h ännu, inte mer än att de siktar på under 0,50 liter per mil och under 110 gram per kilometer. Eftersom det rör sig om en större bil än IS når den inte så lågt som IS 300h som fixar 0,43 liter per mil och 99 gram per kilometer.

 Det är däremot i runda slängar decilitern mindre än vad storebror GS 450h klarar av. Den behöver 0,59 liter per mil och släpper ut 137 gram koldioxid per kilometer.

 En nyhet som lanseras tillsammans med GS 300h är dimljusen som för första gången är full-LED.

 Lansering mot slutet av innevarande år. Några prisuppgifter finns ännu inte.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!