090113-lexus-hs250h

Lexus HS 250h – snåljåp som inte kommer till Europa

På Detroitsalongen visar Lexus sin snålaste hybrid hittills. Nya HS 250h är den första så kallade dedikerade hybriden från Lexus. Vi européer får dock vända blicken någon annanstans. Pappa Toyota säger nej till en Europalansering.

Lexus är väl kända för sin satsning på hybriddrivna bilar. Men faktum är att det är först nu vi får se deras första dedikerade hybrid. Tidigare Lexus-hybrider har konstruerats som vanliga bensinbilar, för att först i efterhand anpassas till hybriddrift. Nya HS 250h är den första Lexus-modellen som bara ska erbjudas i hybridskick. HS 250h är dessutom den snålaste i hela Lexus-familjen.

Storleksmässigt placerar sig HS 250h strax ovanför IS och strax under ES. HS 250h är längre än IS, men högre än både IS och den större ES. HS 250h använder sig av Lexus första fyrcylindriga bensinmotor någonsin. 2,4-litersmotorn arbetar enligt Atkinson-cykeln och den får hjälp av mindre elmotor. Allt som allt levererar systemet 187 hästkrafter. Lexus har inte släppt några förbrukningssiffror, men HS 250h uppges vara ungefär 30 procent snålare än den Lexus-modell som i dagsläget är snålast.

Precis som i nya RX 450h som visades i höstas har HS 250h fått en hel del ny teknik som ska göra den så bränslesnål som möjligt. Det handlar dels om ett system som använder värmen från avgaserna för att korta uppvärmningstiden för motorn, vilket gör att den kan stanna tidigare, oftare och under längre perioder. Och dels om ett recirkulationssystem för avgaserna som ska sänka förbrukningen och minska utsläppen. Dessutom har vindrutan IR-behandlats för att hålla kupén sval. Tanken är att varma solstrålar ska studsa bort från bilen, och att luftkonditioneringen därmed inte ska behöva gå lika hårt, vilket i sin tur sparar bränsle.

Lexus uppger att de har jobbat hårt med att få bilen så aerodynamisk som möjligt. Och med ett cw-värde på 0,27 är den bland de halaste i sin storlek. HS 250h är dessutom den första Lexus-modellen som innefattar ekologiskt framtagna plastmaterial. Sett över en hel livstid bidrar den organiska plasten med mindre koldioxidutsläpp än petroleumbaserad plast.

HS 250h når amerikanska återförsäljare i slutet av sommaren. Till Europa kommer den –troligtvis inte alls. Toyota Europas marknadschef Serge Gachot sade på Detroitsalongen att det i dagsläget inte finns några planer på att ta bilen till Europa. Anledningen är att koldioxidutsläppen för HS 250h tros hamna i närheten av utsläppen från IS 220d, en jämnstor bil som bara säljs i Europa. Toyota vill inte konkurrera ut någon av de två.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer