080404-lexus-is-f-sverige

Lexus IS F – första provkörningen på svenska vägar

Tyvärr hann inte Lexus IS F komma till Sverige innan Linus Pröjtz och Jonas Borglund började bränna däck med BMW M3 och Mercedes C 63 AMG. Nu har asiaten nått höga nord och Teknikens Värld plankade in på kundvisningen på fashionabla Bro Hof Slott för att som första biltidning provsmaka IS F på svenska vägar.

Med de fantastiska och samtidigt smått sjuka milen bakom ratten på BMW M3 och C 63 AMG i färskt minne tar jag och trycker in startknappen på Lexus IS F. Motorn går i gång utan de tyska konkurrenternas uppvarvningar eller brutala rytanden. Tonen är på Lexus-manér silkeslen men ovanligt dov, det är som om motorteknikerna har använt vildsilke när man vävde ljudmattan till IS F.

Det behövs inte många meter på grusvägarna runt slottet för att konstatera att Lexus har valt en mjukare chassisättning än M3 men framförallt C 63. Nu är IS F ingen direkt mjukis, den IS 250 som provkördes som referensbil är klart softare. Ute på uppländska krokvägar består intrycket av en sportigt satt, men i grunden bekväm, fjädring. Trots bitvis rejält dålig vägbana slår fjädringen inte bort fästet utan låter 19-tummarna behålla kontakten med vägen hela tiden. Det som imponerar mest är dock det för biltypen låga däcksljudet, skillnaden mot tysta IS 250 är i det närmaste försumbar.

Under normal körning hörs motorn inte mycket mer än ett närvarande och förtroendeingivande hummande. Det märks att det är många cylindrar som arbetar under huven men att effekten ligger en bit norr om 420-hästarsstrecket är det få som skulle gissa, men reta motorn över 3 600 r/min och du blir varse resurserna. Ljudkulissen går från skönt spinnande till en kraftig bassång. Men något F1-liknande väsande som i M3 eller Nascar-aktigt bluddrande som C 63 blir det inte. På allmän väg gör den åttaväxlade automatlådan ett kanonjobb. I driveläge växlar den så mjukt som vi är vana vid att en Lexus-låda ska göra. I manuellt läge har föraren full bestämmanderätt förutom vid över- eller undervarv och det är precis så man vill ha det i en bil av den här typen. Bra Lexus!

Efter bara ett par ynkliga mil på varierande vägar kan jag konstatera att IS F förmodligen är en tuffare nöt att knäcka än vad tyskarna vill erkänna. Lexus har inte gjort sin supersedan lika racehardcore som M3 och C 63. Stolarna har inte den extrema skålningen, fjädringen är inte banracinghård och motorn saknar lite av tyskarnas racekaraktär. Det Lexus ger i stället är en mer avspänd sportighet och till skillnad från den tyska superduon pockar IS F inte hela tiden på att bli körd. Enligt mitt tycke är det en minst lika attraktiv egenskap.

Vill du läsa mer om IS F? Läs Linus Pröjtz provkörning runt spanska Monte Blanco i Teknikens Värld nr 6/2008.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!