Lexus LF-NX Turbo

Lexus LF-NX Turbo – mer spinn i maskineriet

Lexus trycker nu in en turbomatad tvålitersmaskin i sitt crossoverkoncept LF-NX. Det ska ge mer kraft och bättre bränsleekonomi samtidigt som utseendet blir kaxigare.

Det var på bilsalongen i Frankfurt för ett par månader sedan som Lexus visade upp konceptbilen LF-NX, en crossover i BMW X3-storlek. På stundande Tokyosalongen ska Lexus visa upp bilen än en gång, men med ett par vitala skillnader.

Lexus har nämligen kastat ut den fyrcylindriga 2,5-litersmotorn samt den assisterande elmotorn. I stället har de klämt ned en 2,0-liters turbofyra med i dagsläget okänt effektuttag. Anledningen till bytet ska enligt den japanska premiumbilstillverkaren vara att garantera kraft och förbättra bränsleekonomin. LF-NX som visades i Frankfurt var fyrhjulsdriven. Det finns möjligheter att turboversionen tappat drivningen på två av hjulen.

 Motorn är dock inte allt. Motorbytet har också gett bilen sänkt tyngdpunkt samtidigt som utseendet vässats. Tuffare yttre som bättre lirar med vad som ruvar under huven.

 I fronten har man monterat en spoiler längst ned och i rumpan har hela nedre partiet gjorts om till en diffusorliknande historia.

 Interiört är det sig likt från den bil som visades i Frankfurt. Bland annat hittas samma svep- och tryckkänsliga platta som i sprillans nya sportvagnen Lexus RC Coupé.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!