Lexus LFA Roadster överraskar på driftevent

Trots rykten om att Lexus övergett planerna på en cabrioletversion av LFA dök en LFA Roadster oväntat upp vid D1GP Kick Off Drift i Tokyo. Men är det en riktig Lexus?

På 2009 års bilsalong i Tokyo var det en bil som stack ut lite mer än de andra, Lexus LFA Roadster Concept. Det enda som kunde varit bättre var timingen, för på grund av det rådande finansläget islades projektet och Lexus verkar sedan dess ha valt lite mindre udda fåglar till sin produktionslina som nya GS och RX.

 Det var i alla fall vad alla trodde fram till att en till synes vit Lexus LFA Roadster dök upp på driftingeventet D1 GP Kick Off Drift i anslutning till SEMA:s japanska motsvarighet, tuningmässan Tokyo Auto Salon (som inte är att blanda samman med bilsalongen i Tokyo). 

 Lexus själva har inte gått ut med någon information om bilen, vilket gör att det kan röra sig om ett hemmabygge av en LFA Coupé eller en så kallad one-off från fabriken. Det som talar för detta är den lite klumpiga störtbågen strax bakom stolarna som Lexus troligtvis hade gjort snyggare. Vad konverteringen kostat är inte klart, men skulle det röra sig om det har ägaren lagt ner bra många fler kronor än de 4,1 miljoner kronor som en LFA kostar med tak, svenskt pris.

 Överraskningsuppvisningen ser du i videon nedan, men missa inte heller driftduellen mellan nya Toyota GT 86 och dess andliga förlaga Toyota AE86. Av ljudet att döma sitter den 4,8 liter stora och 560 hästkrafter starka V10-motorn kvar under huven.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!