081124-lexus-rx450h-rx350

Lexus RX350 och RX450h visas i LA

På den pågående bilsalongen i Los Angeles finns de nya versionerna av Lexus framgångsrika RX-serie att beskåda. Ett lätt förändrat utseende och snålare och starkare drivning, speciellt för RX450h, är de stora nyheterna.

För Lexus är det två extremt viktiga bilar som står på mässgolvet i Los Angeles Convention Center. RX-bilarna, och framförallt hybridalternativet, har varit stora succéer för Toyotas premiummärke. När det nu är dags för en ny generation vill det till att även den gillas av kunderna. Inför 2010 års modeller av RX350 och RX450h har Lexus gått mycket försiktigt fram. Den som känner sig hemma i de utgående modellerna ska känna sig minst lika hemma även i de nya.

På utsidan har RX-modellerna fått ett aningen mer exklusivt utseende. Bilderna kan lura betraktaren att tro att det endast rör sig om ett ansiktslyft. Men faktum är att 2010 års versioner av RX350 och RX450h är två helt nya bilar. Nystylade fram- och baklampor och fler kromdetaljer har berövat RX-bilarna på den lilla terrängduglighetskänsla de bjuder på i nuvarande generation. Trots att bilen har växt någon centimeter på varje ledd har aerodynamiken förbättrats, tack vare bättre luftflöde på bilens undersida. RX450h skiljer sig utseendemässigt från sitt syskon genom vissa diskreta detaljer. Bland annat har hybriden en lite snofsigare grill, egen frontspoiler, Lexus-märken med blåa inlägg samt lätt blåtonade fram- och baklyktor.

I hjärtat av RX-modellerna finns två uppdaterade drivlinor. I RX350 handlar det om en förbättrad version av 3,5-liters V6-maskinen som numera ger 275 hästkrafter, 5 mer än tidigare. En sexväxlad sekventiell låda skickar kraften vidare till framhjulen, alternativt alla fyra hjul. Hybridmodellen RX450h har fått en uppdaterad version av Lexus Hybrid Drive med V6-motorn på 3,5 liter som arbetar enligt Atkinson-cykeln. Kombinerat med en elmotor ger systemet totalt sett 295 hästkrafter, 27 fler än tidigare. Även om vi ännu inte har fått några siffror, uppger Lexus att nya RX450h har blivit snålare om miljövänligare än nuvarande generation. Detta åstadkoms främst genom två nya system. Det första är ett system som använder värmen från avgaserna för att korta uppvärmningstiden för motorn, vilket gör att den kan stanna tidigare, oftare och under längre perioder. Det andra är ett recirkulationssystem för avgaserna som ska sänka förbrukningen och minska utsläppen. För att spara på energin är fyrhjulsdriften inte permanent. Bakhjulen ska endast driva när det behövs. 

Nya RX350 når återförsäljarna i februari nästa år. RX450h dröjer något och kommer senare under våren.

Läs mer

Test

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!