Foto: Syda Productions

Lista: De 14 mest återkallade bilarna i fjol

Sajten car-recalls.eu har sammanställt en tabell över vilka bilmodeller som flest återkallningar under 2020. Bland personbilarna var det tyskt i topp med Mercedes-Benz A-klass som kammade hem den föga smickrande förstaplatsen medan Citroën och Peugeot var sämst i transportsklassen.

Det är aldrig kul att behöva återkalla bilar. Det är än mindre roligt att behöva göra det flera gånger, speciellt när det handlar om nya eller nyare modeller. Webbsajten car-recalls.eu har undersökt vilka bilmärken som har kämpat allra mest med återkallelser i Europa under 2020. Totalt rör det sig om 353 återkallelser för 248 olika bilmodeller.

Nedan följer en lista över modellerna med flest återkallelser under 2020:

Sex återkallelser:

BMW 3-serie: BMW har tvingats återkalla både gamla och nya versioner av 3-serien. Nya laddhybriden har haft problem med batteriproduktionen vilket har inneburit att den riskerar att fatta eld. Andra bekymmer med nyare modeller har omfattat strul med sätesbältena, motvikten och styrstaget. Bland äldre bilar är det airbagen och batteriet som har bråkat.

BMW X3: Också nästa bil på listan kommer från BMW och den här gången är det suven X3 det gäller. Likt 3-serien har X3:an drabbats av brandrisk i laddhybriden. Det är även liknande fel nyare modeller som tvingats in till verkstaden på grund av bekymmer med airbagen, säkerhetsbälten, styrstag och motvikt.

Mercedes-Benz C-klass: Mercedes tvingades kalla tillbaka nya bilar man levererat under året då dessa haft problem med låset till vänstra bakdörren. Man har även återkallat C-klass-modeller på grund av avsaknad av dokumentationen av hur skruvarna sitter, bekymmer med bromsskivorna, ESP-systemet och airbagsen.

Mercedes-Benz E-klass: Mercedes är återigen i farten, den här gången med sin E-klass där senare modeller haft liknande problem likt de som återfanns i C-klassen. Det rör sig återigen om brist på dokumentation och strul med med låssystemet och airbagsen. Man här även haft problem med fukt i samlingsskenan och oljeläckage.

Peugeot 3008: Äntligen dags att skifta land och vi hamnar nu i Frankrike där Peugeot haft lite bekymmer med sin stora suv 3008. Detta omfattar problem med vakuumpumpen, rostskyddet, framaxeln och körstabiliteten. Ett stort bekymmer har annars varit att bultarna till dragkroken kunnat gå sönder, vilket kan innebära att ekipaget anslutet till kroken drar i väg.

Toyota Yaris: Nu var det dags att lämna Europa helt och hållet för att i stället landstiga på erkänt krångelfria Japan där Toyota väntar med sin Yaris. Här har det på de nyare modellerna handlat om strul med sätesbältena och strålkastarna medan de äldre haft återkallats, i nästan alla fall, på grund av airbagproblematik och i enstaka fall då bränsleinsprutningen kärvat.

Sju återkallelser:

Mercedes-Benz Sprinter: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Åtta återkallelser:

Peugeot 208: Vi återvänder till Europa där vi återigen hittar Peugeot med lilla 208. Nu börjar orsakerna till återkallelserna bli många att lista men en gemensam nämnare tycks vara att ett antal delar inte har skruvats åt tillräckligt hårt. En annat, något udda, orsak var felaktig kalibrering av motorn vilket släpper ut en högre mängd av kväveoxider än vad som är tillåtet. Likt storebror 3008 har det även här varit strul med vakuumpumpen.

Nio återkallelser:

Citroën Jumpy: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Citroën Spacetourer: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Ford Transit: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Peugeot Expert: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Peugeot Traveller: Car-recalls.eu har inte listat orsakerna till varför transportbilar har återkallats.

Tio återkallelser:

Mercedes-Benz A-klass: Då har vi slutligen vinnaren korad. Med tio återkallelser är Mercedes A-klass bäst, eller sämst, i klassen. Orsakerna sträcker sig från för låga oljenivåer och oljeläckage till löst åsatta skruva och strul med AC:n. Man har även haft bekymmer med lyxpinaler som glastak och elstolar. Mest problem tycks Mercedes dock ha haft med airbagsen som legat bakom en mängd återbesök till verkstaden.

Med det sagt gratulerar vi Mercedes och deras A-klass till titeln och så får vi se om något märke kan hota tyskarna när nästa års lista ska presenteras.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!