Liten förändring vid nya hastighetsgränser

De nya hastighetsgränserna har gett liten effekt på de faktiska hastigheterna, visar en granskning gjord av KTH. På vägar med tio km/h lägre hastighetsgräns har medelhastigheten bara minskat med två km/h.

De nya hastighetsgränserna, med gränserna 40, 60, 80 och 100 km/h, som infördes för några år sedan, har haft liten effekt på de faktiska hasigheterna på vägarna, visar en ny granskning gjord av Karl-Lennart Bång och Ary Pezo Silvano på KTH, på uppdrag av Transportstyrelsen.

Forskningen har utgått från mätningar gjorda 2010, innan införandet av nya hastighetsgränser på de mätta vägarna, och förra året, efter hastighetsgränsernas införande. Resultaten visar att när hastigheten sänkts från 50 till 40 km/h har den faktiska hastigheten på de passerande bilarna endast sänkts med 2 km/h. När hastighetsgränsen höjts från 50 till 60 km/h har den faktiska farten höjts med bara 1,5 km/h.

– Det är visserligen skillnad i hastigheter med nya gränser, men kanske inte så stora skillnader som Trafikverket har förväntat sig, säger Karl-Lennart Bång, projektledare och professor emeritus vid KTH.

Anledningen till att förändringarna inte har varit större uppges vara att det är fler faktorer än hastighetsgränsen som avgör hur fort människor kör, bland annat hur vägen, dess omgivning och trafikmiljön ser ut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!