080126-blybatteri-framtid

Ljus framtid för blybatteriet

Dagens hybridbilar använder sig av nickel-metallhydridbatterier, morgondagens är tänkt att ha litiumjonbatterier. Men än är de vanliga blybatterierna inte uträknade. Forskare har utvecklat ett ultrabatteri som bygger på den gamla konstruktionen.

Blybatteriet, eller blyackumulator som är den korrekta benämningen, har funnits i nästan 150 år. Några av nackdelarna med denna typ av batteri är att det måste underhållas (dagens med gelbaserad elektrolyt är dock underhållsfria), tunga och att de inte klarar av så många uppladdningar som man skulle önska. Detta är något som nu håller på att förändras tack vare australiensisk forskning där man lyckats ta fram ett, som de kallar det, ultrabatteri som i grunden är ett blybatteri men utrustat med superkondensatorer och kraftelektronik. Dessa utgör en sorts mellanlagring mellan batteriet och drivsystemet. Tack vare detta tål batteripaketet miljontals snabba och kraftiga laddningar och urladdningar. Det är blybatteriets negativa elektrod som utgör superkondensatorn genom att bestå av lika delar bly och kol.

Fördelarna, enligt forskarna från Commonwealth Scientific and Industrial Research (CSIRO) i Australien, är att ultrabatteriet klarar fyra gånger fler laddningar än ett vanligt blybatteri. Samtidigt kostar det bara en fjärdedel av de batterier som används i hybridbilar i dag, det vill säga nickel-metallhydridbatterier (NiMH).

Forskarna har även genomfört tester av ultrabatteriet genom att köra 16 000 mil i England med en Honda Insight. Enligt en av forskarna, David Lamb, är batteriet fortfarande i god kondition efter testet.

Den japanska batteritillverkaren Furukawa Battery Company har sedan tre år tillbaka utvecklat en produkt som baseras på forskarnas ultrabatteri. Enligt Furukawa skiljer sig tillverkningen inte nämnvärt mycket från blybatteriets, samtidigt som den högre produktionskostnaden nästan är försumbar. Kanske kan blybatteriet trots allt spås en ljus framtid i morgondagens bilar – vad tror du?

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!