100624-lotus-lyxigare

Lotus byter inriktning – ska utmana Ferrari

Lotus verkar ha något stort på gång. Lotus-ägarna Proton har anlitat en grupp tidigare Porsche-, Ferrari- och Aston Martin-chefer som enligt uppgift ska förvandla Lotus till ett mer exklusivt sportbilsmärke.

 Är Lotus på väg att överge grundaren Colin Chapmans filosofi att bara bygga lätta och okomplicerade bilar? Häromdagen skickade Lotus ett kryptiskt pressmeddelande och en bild på Stonehenge. Enligt pressmeddelandet ska höstens Parissalong vara platsen där Lotus inleder en ny era, vilket har tolkats som att en ny Esprit ska premiärvisas. Men kanske är det mycket större än så.

Enligt nya uppgifter har Lotus malaysiska ägare Proton beslutat att det klassiska sportbilsmärket ska frångå sin tradition att bygga små, lätta och enkla sportbilar. Lotus ska i stället gå mot mer komplicerade konstruktioner, exklusivare material och högre byggkvalitet, allt för att konkurrera med Aston Martin, Ferrari och Porsche. Brittiska Autocar hänvisar till en briefing i Malaysia där Proton berättade om framtidsplanerna som ska göra Lotus lönsamt. Lotus har inte gått med vinst sedan Proton köpte märket för 14 år sedan. Protons ordförande Datuk Mohd Nadzmi Mohd Salleh sammanfattade planerna med mottot ”Tomorrow’s luxury sports car, today”. Målet är att Lotus ska gå med vinst inom fem år och för att det ska bli möjligt kommer bilarna att kosta från cirka 900 000 kronor till 1,4 miljoner kronor. De rejält höjda priserna ska motiveras av ny avancerad teknik, till exempel hybridsystem, aktiv aerodynamik och sjustegade dubbelkopplingslådor.

Protons plan för Lotus innebär också att betydligt fler bilar ska säljas, från nuvarande årstakt på cirka 2 000 bilar till 6 000-8 000 sålda bilar varje år. Lotus ska också sälja bilar i 55 länder, vilket är betydligt fler än dagens 30. En stor del av ökningen ska uppnås genom en liten stadsbil som ska baseras på Protons egen kommande bil som förevisades på vårens Genèvesalong i form av konceptbilen EMAS.

Alla dessa stora förändringar ska sättas i verket av den nyrekryterade ledningen. Dany Bahar, tidigare anställd hos Ferrari, är ny vd för Lotus och även designchefen Donato Coco plockades från Ferrari. Dessutom har Andreas Schlegel hämtats från Aston Martins marknadsavdelning, Andreas Prillmann från posten som finanschef hos Ferrari och Frank Tuch kommer från Porsche där han var ansvarig för kvalitetsområdet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!