Foto: Lotus Cars

Lotus Emira officiell – sista bensinbilen

Med lite hjälp från Mercedes-AMG hoppas Lotus att Emira blir en värdig svansång för den traditionellt producerade bilen innan företaget går över till att bli helelektriska.

Tidigare i år aviserade Lotus att man enbart planerar att sälja elbilar från slutet av 2020-talet. Först ut av de eldrivna modellerna är supersportbilen Evija som är planerad till nästa år. Sist ut av de traditionellt drivna modellerna blir den kommande Emira där senaste nytt är att Lotus kommer använda sig av en motor från Mercedes-AMG.

Det är företagets ägare Geelys goda relation med Mercedes dito Daimler som möjliggjort samarbetet mellan märkena. Emira är tänkt att ersätta modellerna Elise, Exige och Evora och blir som sagt sista bilen Lotus kommer tillverka med förbränningsmotor innan man går över till att börja producera elbilar.

Bilen kommer, kanske något anmärkningsvärt, först lanseras med samma V6-motor från Toyota som i dag sitter i Exige och Evora men ska därefter så fort som möjligt ersättas av den nya AMG-maskinen. Maskinen i fråga är en 2,0-liters turboladdad bensinmotor som Lotus kallar för ”den mest kraftfulla raka fyran i världen”.

Foto: Lotus Cars

Lotus har bekräftat att den kommer ha en effekt någonstans emellan 365 och 405 hästkrafter och tros vara samma enhet som nu sitter i Mercedes A-klass A45, något som dock ännu är obekräftade uppgifter. Emira sägs kunna göra noll till 100 km/h på under 4,5 sekunder, men även där meddelar företaget inte några exakta siffror.

Priset kommer börja på runt 710 000 kronor hemma i Storbritannien vilket gör Emira dyrare än tänkta rivaler som Alpine A110 och Porsche 718 Cayman som lagt sig någonstans runt halvmiljonen. Båda dessa bilar kommer dessutom med fyrcylindriga turboladdade motorer. Lotus Emira är dock längre än sina upplevda konkurrenter med en längd på 4 412 millimeter.

Foto: Lotus Cars

– Emira sätter en ny standard för praktikalitet, funktionalitet och komfort för Lotus, säger märkets chefsingenjör Richard Moore.

Bilen byggs på en helt ny plattform och har en målvikt på 1 405 kilogram. Nya funktioner som tidigare inte har setts i en Lotus är en 10,25-tums touchscreen, en digital cockpit, adaptiv farthållare, vägmärkesidentifiering samt filbytesassistant och filbytesvarnare. Emira har ett bagageutrymme på 151 liter och ytterligare 208 liter bakom sätena.

Lotus Emira ska byggas på företagets fabrik i Hethel i östra England och man hoppas kunna producera 1 600 bilar i år. Tillsammans med Renault har man även inlett arbetet på en elektrisk sportbilsplattform som ska producera en ersättare till Alpine A110 samt en Lotus-version och är beräknade till mellan 2025-26. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!