100301-lotus evora hybrid

Lotus Evora 414E Hybrid – välj motorljud själv

Lotus största nyhet i Genève är inte någon extrem sportbil. I enlighet med tidsandan satsar Lotus i stället på hybriddrift och i Genève visas en hybridversion av Evora. Två elmotorer och en liten 3-cylindrig bensinmotor sköter driften, men motorljudet kan komma från en V12 eller en V6.

Ett tydligt tecken på att tiderna har förändrats inom bilvärlden är att sportbilstillverkarna Ferrari och Lotus visar varsitt hybridkoncept på bilsalongen i Genève. Medan Ferrari satsar på en mer konventionell lösning där förbränningsmotorn fortfarande gör en stor del av jobbet tror Lotus på ett system där två elmotorer står för all drivkraft till hjulen.

Det krångliga namnet Lotus Evora 414E Hybrid är egentligen inte så krångligt. Evora känner vi ju igen sedan tidigare och hybrid vet vi väl alla vad det är. Siffrorna mitt i namnet står för antalet hästkrafter. Två elmotorer som driver varsitt bakhjul levererar totalt 414 hästkrafter och 400 Nm via en 1-stegsväxellåda med sju simulerade växellägen. En fördel med att låta två elmotorer driva varsitt hjul är att det ena hjulet kan få mer kraft och på så sätt öka styrverkan, speciellt i låga farter. Batterierna är av litiumpolymer-typ. Batterierna ska dock inte behöva laddas upp i tid och otid, detta tack vare en liten 1,2 liter stor trecylindrig bensinmotor på 48 hästkrafter som arbetar för att förse batterierna med energi. Motorn väger endast 85 kilo och lämpar sig därför enligt Lotus extremt väl för en hybridlina. Med fulla batterier kan Evora köras upp till 56 kilometer enbart på eldrift, Lotus säger dessvärre inte hur lång den totala räckvidden är och inte heller vilken prestanda den får men vi kan nog räkna med en 0-100 km/h-tid på under fyra sekunder. Bilen kan laddas fullt över natten via ett vanligt eluttag.

Ni som kanske tycker att det låter otänkbart med en Lotus utan ljudet från en bensinmotor behöver inte oroa er. Lotus har samarbetat med Harman International och tagit fram ett ljudsystem med högtalare både i och utanpå bilen som kan simulera motorljud. Högtalare på utsidan är enligt Lotus en säkerhetsfråga, det har varit mycket tal om hybrider som är farliga för fotgängare som inte hör dem komma. Föraren kan välja mellan fyra olika motorljud, varav två ska efterlikna förbränningsmotorer – en V6-motor och en V12-motor. De två andra är en kombination av en bensinmotor och en elmotor samt ett ”futuristiskt ljud”.

Evora 414E Hybrid är än så länge bara en konceptbil men det råder ingen tvekan om att Lotus har långt gångna planer på att sätta hybridsystemet i produktion. Några bilder som visar mer än det genomskinliga motorlocket får vi ännu inte se men så fort Genèvesalongen slår upp portarna får vi se mer av bilen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!