Att kalla Lotus Evora för en vardagssportbil är kanske att vara elak, för faktum är att den har visat sig vara en sällsynt körglad vagn – som nästan alla Lotusbilar. Skillnaden från sina föregångare är dock att Evora har den ovanliga egenskapen att fungera som vanlig bil också, något du kan läsa om i provkörningen här.
Med Sport Racer-paketet blir egentligen Evora inte så mycket sportigare än tidigare. Exteriört ser vi skillnaden i det svarta taket, svarta fälgarna och svarta backspeglar samt ny främre och bakre spoiler. Invändigt är Evora Sport Racer i 2+2-konfiguration med svart eller rött läder och kontrasterade sömmar.
Den riktiga skillnaden då? Ja, faktum är att Sport Racer-paketet inte gör Evora speciellt mycket rejsigare än original. Skillnaden är att det befintliga sportpaketet med möjlighet till vassare uppträdande och slitsade bromsskivor ingår, precis som ”tech pack” med DVD-läsare, 7-tumsskärm, farthållare, backkamera och pakeringssensorer.
Resultatet då? Ett betydligt lägre pris än om man hade kryssat i alla tillval var för sig. Och ett lite sportigare utseende förstås.
Sport Racer-paketet finns som tillval till både 276 hästkrafter starka Evora och 345 hästkrafter starka Evora S med sin kompressormatade V6:a. I Storbritannien betingar Sport Racer-utrustade vagnar en prislapp på 57 900 respektive 65 900 brittiska pund för den motorsvaga respektive starka modellen. Det innebär en besparing på 6 450 respektive 7 150 pund.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.