Lotus Evora S Foto: Glenn Lindberg

Lotus Evora S – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg är ute och kör en ganska udda fågel i sportbilssegmentet. Vi slår honom en signal för att höra om Lotus Evora S är ett glädjepiller eller inte.

Hejsan hej, Hans! Du är i Göteborg och rattar Lotus Evora S. Varför då kan man undra!?

– Jo men hej. Lotus nylanseras i Sverige och då passar vi på att köra toppmodellen Evora S som såg dagens ljus redan för två år sedan på bilsalongen i Paris. Samtidigt vill vi ha reda på varför italienska polisen valde just Evora S.

 Toppmodell ja, 350 hästkrafter och 400 newtonmeter ur en mittmonterad Toyota-V6-motor med kompressor. Är det en vinnande kombination?

– Utan snack. Den är mer precis en än 911 Carrera och lika lätt i steget som en 458 Italia. Rör på sig bra också, 0-100 km/h på 5,2 sekunder med automatlåda, 4,8 med manuell. Riktigt rolig och lätt att hänga ut med baken i kurvorna.

 Vad kostar en sådan här pärla då?

– Från 744000 kronor. Dra av 90 papp och du har en vanlig Evora som saknar kompressormatningens ljudkuliss och härliga knuffar vid gaspådrag.

 Läs allt från provkörningen av Lotus Evora S i Teknikens Värld nummer 21/2012 som finns att köpa från och med 27 september. Vill du slippa gå till affären och ha tidningen före alla andra? Slå då till på en prenumeration!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!