Lotus Exige S och R-GT

Lotus presenterar ansiktslyft Exige S – och börjar med rally!

Den som besöker Lotus-montern på bilsalongen i Frankfurt möts av två nyheter. Dels en kraftigt ansiktslyft Exige S med hela 345 hästkrafter, och dels samma bil igen – men i rallyutförande!

Vi har tidigare kunnat berätta om de lösa rykten som gjorde gällande att Lotus var på väg att äntra en av de (ytterst få) motorsportgenrer där företaget inte har haft någon representation, nämligen rallysporten. Nu visar sig ryktena vara sanna, för samtidigt som man visar upp en uppdaterad variant av Exige S så kommer modellen även i rallytappning.

Förra året fick Louts Elise ett mindre ansiktslyft, där huvudnumret utgjordes av en annorlunda front. Nu har turen kommit till den vildare syskonmodellen Exige, och här är förändringarna en aning större. Förutom den nya fronten med ny ljusuppsättning har bilen fått kralligare bodykit och ett rejälare bakparti.

Den stora skillnaden finns dock under huven. Nya Exige S har gentemot föregångaren (som vi testade i Teknikens Värld nummer 18/2007) fått över 120 nya hästkrafter. Föregångaren hade 218 (i sin värsta version 257), nu lyder antalet i stället 345. 0-100 km/h hävdar Lotus ska gå på runt 3,8 sekunder, föregångaren klockade vi själva till 5,2 sekunder.

Hemligheten bakom de radikalt slipade siffrorna är ett motorbyte, från föregångarens turbomatade fyrcylindriga Toyota-maskin till V6-motorn som hämtats från ”storebror” Evora S. Samtidigt har viktökningen varit föredömligt liten. År 2007 låg tjänstevikten på 1 005 kilo, nu har den nya modellen en vikt på 1080 kilo.

Rallyversionen R-GT

I samma monter som den helt gatlegala versionen av Exige S står alltså också Exige i tappning för rally, då med tillägget R-GT. Lotus kommer själva att ställa upp med ett fabriksteam i Monte Carlo-rallyt, San Remo-rallyt och Korsikanska rallyt nästa år, detta görs genom en plats i den nya GT-kategorin under FIA:s reglemente.

Någon fullskalig satsning på VM-serien blir det alltså inte 2012, utan man kör i stället en trio asfaltstävlingar utanför WRC. Dessutom kommer man initialt att jobba tillsammans med ett antal privatteam för att utveckla, testa och finjustera bilen innan en eventuell full satsning görs.

Under skalet är Exige R-GT lik standardmodellen Exige S, med samma 3,5-liters V6, men restriktioner har satts på motorn och signifikanta förändringar har gjorts på växellådan för att få bilen godkänd enligt reglementet. Dessutom har vikten ökats till 1 200 kilo jämnt, vilket också stipuleras av tävlingsreglementet.

Det är dock inte första gången som Lotus ger sig i kast med rallysporten, redan under 1980-talet hade man framgångar, krönta av en VM-titel i konstruktörsmästerskapet 1981, då i samarbete med franka Talbot. Den bilen flankerar också den nya rallybilen i Lotus monter i Frankfurt. Tilläggas bör att Lotus nuvarande motorsportchef Claudio Berro tävlade i just en Talbot Sunbeam Lotus samma år, 1981, och visst kan man misstänka att han varit pådrivande i comebacken?

Se i bildgallerierna nedan alla bilder på nya Lotus Exige S, Lotus Exige R-GT och den i fjol uppdaterade Lotus Elise.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!