090107-lotus-egen-hybrid

Lotus satsar på hybridbilar

Efter att ha bistått både Tesla och Chrysler i deras elbilsprojekt ska Lotus börja bygga eget. Lotus-chefen Michael Kimberley avslöjar att en eldriven bil från Lotus är att vänta. Ett koncept kan komma att visas redan i mars.

Lotus är en av de sportbilstillverkare som på allvar har försökt att minska sin miljöpåverkan. Lotus har jobbat mycket med alternativa lösningar och har minst sagt spelat en avgörande roll i utvecklingen av elbilen Tesla Roadster. De har även lånat ut sitt kunnande till Chrysler som förra året visade Europa-baserade Dodge EV. Nu är det dags för Lotus att bygga en egen elbil. Företagets vd Michael Kimberley säger till Financial Times att vi inte ska bli överraskade om vi inom kort får se en eldriven Lotus.

I en intervju med Financial Times berättar Kimberley om en elbil som drivs ungefär enligt samma princip som Chevrolet Volt. Drivningen ska ske med elektricitet, men en liten förbränningsmotor ska finnas till hands för att ladda batterierna om det behövs. Enligt Kimberley kan bilen få en maximal räckvidd på strax över 600 kilometer. Kimberley har uppenbarligen stora tankar om den kommande bilen. Han säger till Financial Times att ”den kommer att visa världen vad som är möjligt att åstadkomma med eltekniken.”

Lotus elbil ligger inte så långt fram i tiden som man skulle kunna tro. Det talas om att en konceptbil ska visas redan på Genèvesalongen i mars. När bilen väl blir verklighet hamnar den i ett segment som ser ut att kunna bli riktigt tufft. Tesla har haft stora framgångar med sin lilla Roadster och den något större, men ändå sportiga Fisker Karma ser även den ut att kunna bli en succé. Om Kimberleys uppgifter stämmer blir det ett ovanligt hektiskt år för lilla Lotus. Förutom den kommande elbilen ska helt nya, fyrsitsiga Evora lanseras.

På bilden ses Lotus Eco Elise.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!