Foto: Lynk & Co

Lynk & Cos vd Alain Visser: ”Vi har skyndat på lanseringen”

Geely lanserade sitt nya bilmärke Lynk & Co i Berlin hösten 2016, men det är först våren 2021 vi kommer att se de första Lynk & Co-bilarna på gatorna i Europa. Vd Alain Visser försäkrar att han gjort allt han kunnat för att skynda på utskeppningen av bilar från Kina.

På hemmamarknaden i Kina har Lynk & Co presenterat säljrekord efter säljrekord och plockat fram flera nya modeller de senaste åren.

Men det är först nu, vintern 2020/2021, som märket äntligen kommer till Europa. Har Lynk & Co sålt alldeles för bra hemma i Kina? Har inte marknaden i Europa varit redo för nya affärsmodellen med en månadsavgift?

Vd Alain Visser försäkrar att det bara handlat om att få bilarna redo för Europa.

– Vi har arbetat hårt med att anpassa Lynk & Co 01 till Europa och bland annat byggt en helt ny inredning. Vi har också uppdaterat framför allt fronten. Att vi har sålt så bra i Kina har snarare skyndat på lanseringen, vi har varit angelägna om att komma till Europa så snabbt som möjligt.

1 av 3 Foto: Lynk & Co
2 av 3 Foto: Lynk & Co
3 av 3 Foto: Lynk & Co

Ni erbjuder också bara en enda modell av alla de olika ni bygger, 01, varför då?

– Vi vill göra det enkelt för kunden och fokusera på en enda bilmodell, vilket passar affärsmodellen. Vi tror att en kompakt suv är den bästa bilen för Europa och vi erbjuder hybrid eller laddhybrid. Nästa bil blir med största säkerhet en elbil.

Ja, vi har sett att det snart kommer en elbil från er, när ser vi den i Europa?

– Tekniken finns på plats, som du säkert sett, och våra koncernvänner erbjuder elbilar. Vi kommer också med en elbil men just nu finns inte infrastrukturen på plats för att vi med vår affärsmodell enbart kan fokusera på en elbil.

Du pratade under presentationen om tre globala trender bland konsumenterna, vilka är det?

– En är att fler vill köpa mobilitet men inte nödvändigtvis äga en bil vilket också leder till att fler kan tänka sig att dela med sig av sin bil, eller använda någon annans bil. En annan tydlig trend är uppkoppling, det handlar inte bara om att resa mellan A och B utan också om att vara uppkopplad under tiden. Den tredje tydliga trenden är hållbarhet, kunderna efterfrågar produkter från företag med en tydlig idé om ett hållbart samhälle.

1 av 4 Foto: Lynk & Co
2 av 4 Foto: Lynk & Co
3 av 4 Foto: Lynk & Co
4 av 4 Foto: Lynk & Co

Har den pågående pandemin påverkat er lansering i Europa?

– Nej, inte direkt, vi följer vår plan. Men vi inser att dela med sig av bilen blir lite mer känsligt nu. Vår affärsmodell bygger inte på bildelning så den påverkas inte och vi ser också att det ansträngda läget gör att fler kanske väljer att inte äga en bil och fler är intresserade av en mobilitetslösning.

Ni lanserar er medlemstjänst med ett enda pris för hela Europa. Kommer det att fungera på alla olika marknader?

– Ja, det gör det. Sedan kommer förstås priset för den som vill köpa en bil att variera mellan olika länder.

Och ni inkluderar försäkring i priset trots att det finns olika regler och lösningar i olika länder i Europa. Ska det fungera?

– Ja, vi har ett avtal med en försäkringsmäklare och vi har tagit höjd för olika priser på olika marknader.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!