Chefredaktören gillar bilar som är robusta och har hög markfrigång. Foto: Per-Erik Sundström

Marcus Engström: Toyota Land Cruiser funkar till allt – nästan

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Först ut är chefredaktören som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Jag har jobbat i runda slängar drygt 7 300 dagar med provkörande, ­fotograferande och testande av bilar. Alla sorters bilar, från de minsta och billigaste till de största och törstigaste. Utslaget på dessa dagar kan vi för enkelhetens skull uppskatta att jag var femte dag, både privat och yrkesmässigt, har svarat på frågan ”Vilken bil ska jag köpa?”. Det är helt omöjligt att svara på den frågan utan att ha koll på frågeställarens bilbehov och körbeteende. Men nu gör vi ett försök ändå! Från och med detta nummer av tidningen kommer hela redaktionen att meddela omvärlden vilka bilar ni ska köpa – helt utifrån våra egna horisonter. Facit, helt enkelt.

Med barn i baksätet är det en bonus med dvd-spelare i taket. Foto: Per-Erik Sundström

Man kan räkna sig less på kronor och förbrukningssiffror och grunna sig gråhårig på om det är nu man ska köpa en elbil eller om man ska vänta ett tag till tills både priser och räckvidd är rimliga. Eller så kan man göra som jag. Jag prioriterar utrymmen och säkerhet. Den aktiva trafiksäkerheten har ökat enormt på senare år, vilket i sig är en morot stor nog att motivera köp av en modern bil. Men ­trafik är fysik, och fysikens lagar ändras inte oavsett hur många system din bil än har. Man är aldrig någonsin lika trygg i en liten bil som i en stor när eller om olyckan är framme. Därför råder jag aldrig någon att köpa en liten bil.

1 av 2: Viktiga knappar: riktig fyrhjulsdrift och... Foto: Per-Erik Sundström
2 av 2: ...elektrisk fällning av extrasätena. Foto: Per-Erik Sundström

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Jag älskar min bil, det finns både ­rationella och känslomässiga skäl till det. På det rationella planet så är värdeminskningen den absolut största kostnaden i bilägandet. Min Toyota Land Cruiser av 2010 års modell inköptes för 253 000 kronor för fyra år sen. En snabb värderingskontroll på diverse ­sajter visar att den nu, cirka 7 000 mil senare, är värd 247 000 kronor. Javisst, den kostar drygt 6 000 kronor per år i skatt, men det köper jag när den behåller värdet så bra. Prisspann just nu på LC150 är 200 000-600 000 kronor.

Känslomässigt så lever jag enligt ­devisen ”det är ändå för dyrt, så lägg pengarna på nåt som du verkligen vill ha”. Jag vill verkligen ha en bil som alltid fungerar. Särskilt rent ­tekniskt, men den ska också fungera om det visar sig att vägen har regnat bort, eller till att bogsera stuggrannar som har åkt till fjälls på dubbfria däck i sin tvåhjulsdrivna bil. Och alla i familjen ska få plats. Med packning. Mycket packning. Vi har tre barn och fritidsintressen som tar (lite för mycket…) plats.

Om du har ett bilbehov som liknar mitt så ska du alltså köpa en begagnad Toyota Land Cruiser 150. Köp en med lite modernare miljöklassning än min bara, till exempel en 2016 års modell när den fick ny 2,8-liters motor med Euro6. Köp för allt i världen inte en helt ny, det är nämligen ingen större skillnad på de nya och de gamla, förutom att malus-skatten på en ny kostar 14 267 kronor per år.

PROVKÖRNING: Toyota Land Cruiser 2010-

…eller köp någon av dessa

Tesla Cybertruck

Foto: Tesla

Elon Musk chockade världen med sin Mad Max-pickup. Plats för sex åkande och… jättestor! Dessutom lång räckvidd på ren el.

Cirka 100 000 kr. Foto: Patrik Lindgren

Subaru Outback 2010-

Finns både bensin- och dieseldriven, välj bensin. Stor i kupén och rejält bagageutrymme. Se till att den är servad enligt bok.

Cirka 150 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Volvo XC70 2012-

Kanske den bästa (begagnade) bil som byggts för svenska vägar. Hög komfort och stort utbud. Se till att multiremmen är bytt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!