Maserati Ghibli Foto: Aldo Ferrero Photographer

Maserati Ghibli avslöjad

Maserati dammar av klassiska modellnamnet Ghibli för att använda det på en sportig sedan mindre än Quattroporte. Här är första riktiga bilderna på nya Ghibli.

Ghibli I

Första generationen Ghibli är en tvåsitsig GT-vagn och kallas Tipo 115. Första generationen tillverkades mellan 1966 och 1973. Under motorhuven hittar vi en V8 med fyra Weber-förgasare. Effektuttaget var två till antalet där Ghibli SS med 355 hästkrafter var den starkaste. Coupén tillverkades i 1 149 exemplar. Den öppna ”Spider” är mycket ovanlig, där Ghibli Spider SS hör till de mest sällsynta.

Ghibli II

Den andra generationen Ghilbi var en vidareutveckling av den äldre Biturbo. Det totala antalet tillverkade exemplar uppgick till 2 380 mellan 1992 och 1997. Den snabbaste versionen fick tilläggsnamnet Cup och hade en tvåliters V6 på 335 hästkrafter.

Ghibli är ett modellnamn med tyngd och historia som påbörjades redan i mitten av 1960-talet. Det ska Maserati dra nytta av när de nu lanserar en ny fyrdörrarssedan som blir lika mycket lillebror till Quattroporte som konkurrent till tysksedanerna 5-serie, A6 och E-klass, dock i en förmodad högre prisklass, åtminstone instegsmässigt.

Nya Ghibli ska visas upp på bilsalongen i Shanghai som öppnar upp dörrarna om knappt två veckor. Men tack vare – än en gång – tjeckiska autoforum.cz har bilen avslöjats i förtid.

Ghibli generation tre har vi tidigare sett i form av patentskisser, som testmula och som testprototyp. Redan då anade vi bilens former. I dag kan vi slå fast att Ghibli i stora drag blir en Quattroporte i kompaktare format. Linjespelet är näst intill identiskt med motsvarande böljande skuldra som sveper från framskärm, längs med fönsterlinjens underkant, upp över bakre hjulhus för att avslutas i symbios med bakljuset. Profilen på sidofönstren är nästan likadan som på storebrorsan, om än något kortare och lite rakare. Huven, som är något annorlunda sett till veckan, håller samma profil som sluttar brant längst fram. Den rumphuggna bakluckan med liten, integrerad vingtipp är näst intill identisk.

I fronten är uttrycket detsamma men strålkastarna är helt nya och grillen är lite nättare med ny form, nästan i stil med en likbent parallelltrapets. Frontspoilern håller samma grundform som hos Quattroporte men slipper det svarta nederst i mitten.

Baktill är bakljusen annorlunda än på Quattroporte då de är avsmalnande inåt. Stötfångaren är också annorlunda och bakluckans utformning runt ytan där registreringsskylten sitter andas mer gamla Quattroporte än nya.

interiört skiljer sig instrumentbrädan helt och hållet från Quattroporte. Dörrsidorna, ratten och mittkonsolens förlängning mellan framsätena är däremot näst intill desamma.

Rent tekniskt är Quattroporte och Ghibli syskonbilar på allvar. Chassikomponenter, motorer och transmission delas mellan de båda modellerna som mer eller mindre utvecklats parallellt.

I morgon är det sagt att Maserati ska bjuda på mer godis kring nya Ghibli.

Uppdatering: officiella bilder – lite information

Timmarna efter de läckta bilderna poppade upp på nätet valde Maserati att publicera samma tre bilder i högre upplösning (därav ”inzoomningarna” i bildgalleriet nedan).

Tillsammans med bilderna berättar de att Ghibli kommer att ha en betydligt sportigare karaktär än storebror Quattroporte och att två turboladdade V6-maskiner på 3,0 liter är drivkällorna. En av dessa är en dieselmaskin. Det är första gången någonsin som Maserati erbjuder ett dieselalternativ.

Motorerna är kopplade till en åttastegad automatlåda.

Fyrhjulsdrift, Q4, finns som alternativ till den spekulant som inte vill ha bakhjulsdrift.

Maserati uppger att Ghibli kommer att spela en stor roll i företagets mål att sälja 50 000 bilar årligen.

Tycker du att nya modellen gör skäl för namnet? Från att på 1960-talet ha varit en riktigt sportbil till att bli en sportcoupé med två dörrar på 1990-talet för att nu, 2014, vara en fyrdörrarssedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!