Maserati Ghibli i nuvarande form har hängt med sedan presentationen i juni 2013. Fyra år senare, 2017, uppdaterades modellen med LED-strålkastare, omstöpt bakre stötfångare, modifierad grill, förarassisterande system och vässade motorer.
Uppdateringen var alltså inte speciellt omfattande, och det är den inte heller inför modellår 2021 som bjuder på bland annat ett nytt infotainmentsystem som baseras på Android Automotive, det vill säga samma som i Polestars bilar. Det i sig är en ganska intressant nyhet, men absolut största förändringen är tillkomsten av en mildhybrid.
Ghibli Hybrid är Maseratis första elektrifierade bil (fler kommer snart). Italienarna har alltså valt att göra en mildhybrid i stället för en laddhybrid då de anser att en laddhybrids stora batteripack hade äventyrat bilens vikt i för stor omfattning. Ghibli Hybrid väger ”bara” 1 950 kilo, 80 kilo mindre än Ghibli Diesel.
Hjärtat i Ghibli Hybrid är en 2,0-liters rak turbofyra samt en remdriven startmotor/generator som via 48 volt alstrar energi som lagras i ett batteri av okänt slag och storlek. Batteriet är monterat bak i bilen.
330 hästkrafter och 450 newtonmeter klämmer systemet ur sig, lika många hästkrafter som i Ghiblis första treliterssexa, dock med 50 newtonmeter mindre. 0-100 km/h går på 5,7 sekunder och toppfarten är 255 km/h. I Ghibli-familjen är det bara dieselvarianterna som är långsammare i både acceleration och toppfart.
Enligt WLTP-körcykeln ligger förbrukningen på mellan 0,85 och 0,96 liter per mil, beroende på utrustningsnivå. Det betyder CO2
-utsläpp på mellan 192-216 gram per kilometer. Inga siffror är ännu fastställda till 100 procent då certifieringen ännu inte är klar.
Maserati Ghibli Hybrid, och övriga modellversioner med uppdaterad teknik, ska lanseras kommande höst.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.