081013-maserati-nurburgring

Maserati MC12 snodde rekordet runt Ringen

Det går allt mer prestige i att vara snabbast runt Nürburgrings nordslinga. Ordväxlingen mellan Porsche och Nissan är i hög grad ett bevis på det. De står sig dock slätt i jämförelse med Maserati MC12 – Nürburgrings nye härskare.

Nu har Ringen fått en ny härskare. Maserati MC12 är med sin tid på 7:24.29 den standardbil som har tagit sig ett varv runt Nürburgrings nordslinga på kortast tid. Den prestigefyllda varvtiden sattes enligt uppgift i augusti av ALMS-föraren Marc Basseng. Vid rekordtillfället kördes även Koenigsegg CCX, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda F Clubsport och Ferrari Enzo. Samtliga bilar ägs av en och samma bilentusiast som uppges ha sitt säte i närheten av Nürburgring. Tidtagningen utfördes i tidningen Evo Magazines regi med syftet att en gång för alla fastställa vilken supersportbil som är nr 1.

Tyvärr måste vi meddela att den svenska stoltheten Koenigsegg CCX tog jumboplatsen med sin tid 7:33.6. Enligt Marc Basseng var CCX exceptionell på rakorna, men mindre bra i kurvorna. Genast tänker vi då på den numera klassiska Top Gear-episoden då The Stig inte kunde tygla de svenska hästkrafterna och parkerade Koenigseggen i en däckvall.

Näst på tur stod Porsche Carrera GT. Marc Basseng lyckades tangera Walter Röhrls tid på 7:28 från 2004. Därefter var det dags för Maserati MC12:s syskon Ferrari Enzo. Enzon fick vissa mekaniska problem men lyckades ändå mäkta med en respektabel tid 7:25.21. Pagani Zonda F Clubsport var näst bäst i gänget med 7:24.65, inte långt efter Maseratin.

Att vara den tillverkare som har den snabbaste tiden runt har blivit mer och mer prestigefyllt den senaste tiden. I skrivande stund pågår en bitter ordväxling mellan Porsche och Nissan där Porsche anklagar Nissan för att ha fuskat när GT-R klockades för sin bästa tid. Maseratis nya rekordtid blir sannolikt inte heller helt oomstridd. Dodge Viper SRT-10 ACR har nämligen klockats för 7:22.1. Viperns tid kan dock inte riktigt räknas eftersom bilen var utrustad med racingstolar och en del andra inställningar. MC12 var däremot helt standardutrustad, hur mycket ”standard” en Maserati MC12 är kan visserligen diskuteras.

Snabbaste tiderna för "standardbilar" runt Nürburgring
TidBilFörare
7:22.12009 Dodge Viper SRT-10 ACRTom Coronel
7:24.3Maserati MC12Marc Basseng
7:24.7Pagani Zonda F ClubsportMarc Basseng
7:25.3Ferrari EnzoMarc Basseng
7:26.4 Corvette C6 ZR1Jim Mero
7:27.82Pagani Zonda F ClubsportMarc Basseng
7:28Porsche Carrera GTWalter Röhrl
7:29Nissan GT-RToshio Suzuki
7:32.02 Porsche 911 GT2Walter Röhrl
7:33.6Koenigsegg CXXMarc Basseng
7:34Koenigsegg CCRHorst von Saurma
7:34Porsche 911 GT2
7:35Ruf Rt 12
7:38Porsche 911 Turbo
7:39Ferrari 430 Scuderia
7:40Bugatti Veyron 16.4
7:40Mercedes-Benz SLR McLarenKlaus Ludwig
7:40Lamborghini Murcielago LP640Giorgio Sanna
7:40.6Ford GTMarkus Draper
7:42Porsche 911 GT3Walter Röhrl
7:42.99Corvette C6 Z06Jan Magnussen
7:43Porsche 911 GT3 RS
7:44Pagani Zonda SHorst von Saurma
7:46Porsche 911 GT2Horst von Saurma
7:47Porsche 911 GT3 RSHorst von Saurma
7:47Ferrari 599 GTB FioranoHorst von Saurma
7:47Lamborghini Murciélago LP640 E-gearHorst von Saurma
7:49 Corvette C6 Z06Horst von Saurma
7:50BMW M3 CSLHorst von Saurma
7:50BMW X5 E53 LMHans-Joachim Stuck
7:502009 Porsche 911 Carrera SHorst von Saurma
7:54Mercedes CLK DTM AMG
7:54Nissan GT-R
7:55Caterham R500 SuperlightRobert Nearn
7:55Ferrari F430 F1Horst von Saurma
7:56 Corvette C5 Z06Dave Hill
7:56Honda NSX-R (NA2)Motoharu Kurosawa
7:56Porsche 911 TurboHorst von Saurma
7:56Ferrari 360 Challenge Stradale f1Horst von Saurma
7:59 Corvette C6 Z51Dave Hill
7:59 Cadillac CTS-VJohn Heinricy
7:59Porsche 911 Carrera SWalter Röhrl
7:59Nissan Skyline GT-R R33 V-SpecDirk Schoysmans
7:59Dodge Viper SRT-10
8:01Nissan Skyline GT-R R33Motoharu Kurosawa
8:02Mercedes CLK 63 AMG - Black Series
8:03Aston Martin V8 VantageHorst von Saurma
8:03Porsche 911 GT3Horst von Saurma
8:03Honda NSX-R (NA1)Motoharu Kurosawa
8:04Audi R8
8:05BMW M3 E92Horst von Saurma
8:06Subaru WRX STi Spec-CMotoharu Kurosawa
8:07BMW Z8 E52
8:09Audi RS4
8:09BMW M6 E63Horst von Saurma
8:09Honda NSX-R
8:10Chrysler Viper GTSHorst von Saurma
8:10.08Porsche Cayman SWalter Röhrl
8:13BMW M5 E60Horst von Saurma
8:13Ferrari 355 GTB
8:16.90Renault MéganeRS R26.RVincent Bayle
8:22 Cobalt SS
8:22Nissan Skyline GT-R R32Motoharu Kurosawa
8:22BMW M3 E46Horst von Saurma
8:22BMW M Coupe E36/8Horst von Saurma
8:24Audi S5
8:242004 Subaru Impreza
8:25Lotus Exige SHorst von Saurma
8:25Jaguar XKRHorst von Saurma
8:25Porsche Cayman SHorst von Saurma
8:24Mitsubishi Charisma GT Evo VIHorst von Saurma
8:25Mitsubishi Charisma GT Evo VIIHorst von Saurma
8:26BMW 335i E92 CoupeHorst von Saurma
8:26Nissan 350ZHorst von Saurma
8:28Porsche 911 Carrera (993)Horst von Saurma
8:32Porsche Boxster SHorst von Saurma
8:38Honda NSX
8:39Honda S2000Horst von Saurma
8:39Mazda 3 MPSMark Ticehurst
8:40 Corvette C5
8:42Lotus Exige Mk1Horst von Saurma
8:47Honda Civic Type-RHorst von Saurma
8:49Volkswagen Golf R32
8:51Ford Focus ST
8:53Volkswagen Golf GTI DSG MK5
8:54Vauxhall Corsa VXR
9:05Ford Focus RS
9:12Jaguar S-Type DieselSabine Schmitz
10:08Ford TransitSabine Schmitz

Läs mer om Ringfajten

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!