090220-Quattroporte GT S

Maserati Quattroporte GT S – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström, ständigt denne PeO Kjellström, är nu i Italien och provkör Maserati Quattroporte GT S. Vi finner honom vid en kaffepaus.

Hej PeO, var är du?

– Vet knappt! Café Roma i Ravenna är det i alla fall. Nitton snabba mil från Modena. Fina vägar, lite trafik, 7 grader varmt och strålande sol. Kanon helt enkelt. Du själv?

Vi glömmer det. Fungerar nya Maserati bra?

– Ny och ny. Maserati är duktiga på att massera ut allt av en modell. Det här är den tredje varianten sedan nya Quattroporte debuterade för bara något år sedan. Men visst går den bra. Väldigt bra till och med.

Men vad har hänt med den då?

– De har trimmat motorn, 4,7 liter V8, med tio hästkrafter till 440 hk. Jämfört med Quattroporte S alltså. Det betyder att accelerationen från 0-100 km/h har skalats av med tre tiondels sekund till 5,1 sek. Toppfarten har höjts från 280 till 285 km/h. Sedan är det mest detaljer. Fjädringen är sänkt några millimeter, hjulen är större, Maserati-emblemet, tridenten, har fått rött inslag som i alla sportmodeller från Maserati.

Jaha, det verkar ju vara värt att åka till Italien för det?

– Det är det! Inte bara för att slippa kylan i Sverige och slippa höra dig hosta. Jag har sparat det bästa till sist. LJUDET! Det är helt sagolikt!

Bara så att du vet så hostar hela redaktionen numera. Berätta mer om ljudet i stället!

– Maserati har ett avgassystem som på hydraulisk väg öppnar och stänger utblåset beroende på om du valt ”Sport-läge” eller ej. I Sport blir det i princip raka rör och det formligen vrålar ur de dubbla avgasrören med sina ovala utblås. Det låter så högt att det måste vara olagligt, men Maserati säger att det är godkänt så då är det väl så. Och det funkar fint här i Italien, där manar alla på och vill höra ljudet. Frågan är ju vad folket på Öfre Östermalm tycker om att höra detta läckra ljud ekande mellan husväggarna. Men det kan de ha…

Matchar vägegenskaperna ljudet?

– Absolut! Maserati har lyckats trolla bort känslan av att det är två ton som kommer farande. Bilen är ju lika stor som en 7-serie men det känns som en M5. Starkt jobbat och så går det också väldigt bra för företaget just nu. De ökade försäljningen i fjol, det var inte många som gjorde. Bara i Sverige såldes faktiskt 41 Maserati och det är rekord. Men nu har jag inte tid med dig längre, jag måste ut och varva mer. Alla bilarna står på ett torg här i Ravenna och du kan ju bara drömma om hur det låter när vi startar upp sex Maserati Quattroporte GT S samtidigt.

Okej, när kan vi läsa mer om den här bilen i Teknikens Värld?

– I nummer 8 är det sagt. Fast jag har ingen lust att åka hem nu så vi får väl se… Hej på´re!

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!