Maserati dieselmotor

Maseratis dieselmotor ska ha karaktär och låta bra

Kan du tänka dig dieselknatter i en Maserati? Bra, det kan inte heller Maserati själva som nu berättar lite mer om sin första dieselspis någonsin.

Ghibli I

Första generationen Ghibli är en tvåsitsig GT-vagn och kallas Tipo 115. Första generationen tillverkades mellan 1966 och 1973. Under motorhuven hittar vi en V8 med fyra Weber-förgasare. Effektuttaget var två till antalet där Ghibli SS med 355 hästkrafter var den starkaste. Coupén tillverkades i 1 149 exemplar. Den öppna ”Spider” är mycket ovanlig, där Ghibli Spider SS hör till de mest sällsynta.

Ghibli II

Den andra generationen Ghilbi var en vidareutveckling av den äldre Biturbo. Det totala antalet tillverkade exemplar uppgick till 2 380 mellan 1992 och 1997. Den snabbaste versionen fick tilläggsnamnet Cup och hade en tvåliters V6 på 335 hästkrafter.

Att vaska av det gamla Ghibli-namnet och sätta på en ny modell, det är stort bara det. Men för Maserati räcker inte det. Förutom att ta fram en ny Ghibli gör de också något som de aldrig tidigare gjort. De lanserar en dieselmotor. Men få vill förknippa Maserati med en ljudet som en dieselspis ofta medför. Inte ens Maserati själva är sugna på det. Därför har de lagt ned stor omsorg på att få sin första dieselmaskin någonsin att vara något alldeles extra.

 Brittiska Auto Express har pratat med Maserati-chefen Giulio Pastore om just dieselmotorn som lanseras i höst. För dem berättar han att ljudet som den i Maranello Ferrari-byggda motorn ger ifrån sig ska vara det rätta.

 – Vi vill inte förlora vår identitet med dieselbilen, därför är det viktigt att få det rätta ljudet, säger han.

 För nästan precis ett år sedan kom uppgifter om att Maseratis kommande dieselmotor ska dra nytta av bilens stereo som lägger på ett fejkat motorljud som strömmar ut ur högtalarna. I dag sågar Maserati den metoden. Inte heller tänker de leda in ett manipulerat motorljud från motorn till kupén.

 Giulio Pastore berättar att de har utvecklat ett system som består av en speciell ventil som ständigt övervakas och justeras av en styrenhet så att frekvensen på ljudet som passerar avgassystemet är exakt som de vill ha det. Under 3000 r/min ska det vara tyst utan dieselknatter. När varvtalsnålen passerat nämnda varvtal ska det däremot sjunga fint.

 Hittills har Maserati officiellt inte berättat mycket om dieselmaskinens prestanda. 275 hästkrafter plockade ur sex cylindrar som bildar en V-formation på totalt 3,0 liter är i princip det som står i dokumentationen. Pastore avslöjar däremot att det blir bra med tryck i dieselsexan. Upp till 600 newtonmeter i vrid via en overboost-funktion. Motorn ska kunna skicka iväg Ghibli 0-100 km/h på omkring sex sekunder.

 Hyfsat snål blir den också. Den italienske Maserati-bossen säger att koldioxidutsläppet landar på 158 gram per kilometer. En snabb konvertering till liter per mil ger oss en siffra på strax under 0,60 i förbrukning. Det är fullt i klass med exempelvis BMW:s 258 hästkrafter och 560 newtonmeter starka dieselsexa när den sitter i 5-serie.

 Maseratis dieselmotor kopplas, precis som bensinalternativet – även den en V6-maskin på 3,0 liter, till en åttastegad automatlåda som skickar kraften till bakhjulen. Maserati har nämnt att Q4-fyrhjulsdrift är aktuellt till Ghibli.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!