Först kom retrodesignvågen med Chrysler PT Cruiser, Mini Cooper och VW Beetle med flera. Nu är vi mitt uppe i en svallande retronamnvåg. Citroën väcker liv i sin gamla, men ack så klassiska DS-beteckning och nu följer Daimlers lyxbilsavdelning i samma spår. Gör plats på lyxbilsscenen för Maybach Zeppelin . Och nej, Maybach har inte gått över till att sälja gasfyllda flygfarkoster, Zeppelin står i det här fallet för lyx i överflöd, inproppat i en redan överdådig direktörsexpress.
Maybachs bilar har inte sålt riktigt så bra som önskat den senaste tiden. Möjligen är återupplivandet av Zeppelin-beteckningen ett sätt att skapa lite uppståndelse kring märket. Zeppelin-beteckningen härstammar från de bilar som utgjorde den absoluta gräddan av Maybachs modellutbud, och möjligen även bilmarknaden i stort. Och nog ser även 2009 års Zeppelinare ut att nå upp till den statusen. Zeppelin-tilläget erbjuds till Maybachs båda modeller, 57 S och den längre 62 S. Dock ska endast 100 Zeppelin-exemplar tillverkas.
Inuti Zeppelin-modellerna märks det extra överflödet genom tvåtons läderklädsel som kontrasterar mot pianosvarta träpaneler i högglanslack. Med Zeppelin-modellerna introducerar Maybach även, vad de själva kallar ett genialiskt doftsystem. Idén påminner mycket om Citroëns doftampull, men Maybach har tagit det hela ett antal steg längre. Systemets hjärta – en plexiglaskula monterad mellan baksätena – kan laddas med ägarens egen favoritparfym, även om Maybach har tagit fram två dofter speciellt för Zeppelin-modellerna. När luftkonditioneringen går kan doften spridas i kupén via en knapptryckning. Efter cirka tio minuter stängs systemet av, och känsliga näsor får vila.
Det har även hänt saker under den långa huven. Den stora sexliters V12-motorn med dubbla turboaggregat är densamma, men den har fått en lätt effekthöjning. 28 nya hästkrafter höjer effekten till 640 och det maximala vridmomentet till 1 000 Nm. Zeppelin-modellerna ska premiärvisas i Genève i mars och kort därefter börja säljas. Priserna i Tyskland hamnar på 406 000 euro för 57 Zeppelin och 473 200 euro för den större 62 Zeppelin. Observera att priserna är exklusive moms. Doftsystemet är extrautrustning och kostar 3 950 euro.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.