090212-maybach-zeppelin Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Maybach Zeppelin – ännu mer lyx

Som om Maybach-bilarna inte vore lyxiga nog finns nu möjligheten att skruva upp överflödet ytterligare ett steg. Maybach återupplivar den gamla Zeppelin-beteckningen från 1930-talet och sätter den på 100 bilar.

Först kom retrodesignvågen med Chrysler PT Cruiser, Mini Cooper och VW Beetle med flera. Nu är vi mitt uppe i en svallande retronamnvåg. Citroën väcker liv i sin gamla, men ack så klassiska DS-beteckning och nu följer Daimlers lyxbilsavdelning i samma spår. Gör plats på lyxbilsscenen för Maybach Zeppelin . Och nej, Maybach har inte gått över till att sälja gasfyllda flygfarkoster, Zeppelin står i det här fallet för lyx i överflöd, inproppat i en redan överdådig direktörsexpress.

Maybachs bilar har inte sålt riktigt så bra som önskat den senaste tiden. Möjligen är återupplivandet av Zeppelin-beteckningen ett sätt att skapa lite uppståndelse kring märket. Zeppelin-beteckningen härstammar från de bilar som utgjorde den absoluta gräddan av Maybachs modellutbud, och möjligen även bilmarknaden i stort. Och nog ser även 2009 års Zeppelinare ut att nå upp till den statusen. Zeppelin-tilläget erbjuds till Maybachs båda modeller, 57 S och den längre 62 S. Dock ska endast 100 Zeppelin-exemplar tillverkas.

Inuti Zeppelin-modellerna märks det extra överflödet genom tvåtons läderklädsel som kontrasterar mot pianosvarta träpaneler i högglanslack. Med Zeppelin-modellerna introducerar Maybach även, vad de själva kallar ett genialiskt doftsystem. Idén påminner mycket om Citroëns doftampull, men Maybach har tagit det hela ett antal steg längre. Systemets hjärta – en plexiglaskula monterad mellan baksätena – kan laddas med ägarens egen favoritparfym, även om Maybach har tagit fram två dofter speciellt för Zeppelin-modellerna. När luftkonditioneringen går kan doften spridas i kupén via en knapptryckning. Efter cirka tio minuter stängs systemet av, och känsliga näsor får vila.

Det har även hänt saker under den långa huven. Den stora sexliters V12-motorn med dubbla turboaggregat är densamma, men den har fått en lätt effekthöjning. 28 nya hästkrafter höjer effekten till 640 och det maximala vridmomentet till 1 000 Nm. Zeppelin-modellerna ska premiärvisas i Genève i mars och kort därefter börja säljas. Priserna i Tyskland hamnar på 406 000 euro för 57 Zeppelin och 473 200 euro för den större 62 Zeppelin. Observera att priserna är exklusive moms. Doftsystemet är extrautrustning och kostar 3 950 euro.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!