I Sverige, och övriga Europa, är sedanmodellen av Mazda 3 inte speciellt lukrativ. I stället är det femdörrars halvkombin som faller oss i smaken och således säljer bäst.
Att sedanmodellen hade premiär på bilsalongen i LA förra veckan passerade de flesta förbi. Men nu är det dags att öppna upp korkgluggarna, för om bara en dryg vecka är det premiär för halvkombin, eller hatchback som personer med lite internationell touch kallar den. Avtäckningen äger rum på bilsalongen i italienska Bologna den 3 december, men redan i dag är det premiär på nätet med de första bilderna och sedvanlig kortfattad information.
Nya Mazda 3, som mer får ses som en facelift än en generationsväxling, ska ta mer hänsyn till miljön än sin föregångare. Förutom att motorerna har effektiviserats, vikten minskats och aerodynamiken förbättrats så har japanerna utvecklat en ny generation katalysatorer till bensinmodellerna. De nya katalysatorerna är mer sparsamma med användningen av ädelmetallerna platina (Pt) och palladium (Pd).
Under huven på de europeiska bilarna skiljer det sig från dem i USA. Medan jänkarna kan välja mellan två bensinare på 2,0 respektive 2,5 liter så får vår kontinent en bredare palett att frossa i. Två bensinmotorer på 1,6 respektive 2,0 liter samt två turbodieselmotorer på 1,6 respektive 2,2 liter. Sistnämnda, som nyligen introducerades i Mazda 6, finns med två olika effektuttag – 150 och 185 hästkrafter. Oavsett effekt fixar 2,2-litersdieseln de hårda avgaskraven som benämns Euro 5.
Mer om interiör, teknik och motorer i nya Mazda 3 hittar du bland länkarna nedan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.