Mazdas Europachef James Muir säger sig vara mycket intresserad av att bygga fler mindre suvar, och att den första presenteras redan på bilsalongen i Paris 2008. Det får väl anses ganska oväntat att Mazda väljer att utgå från den inte så värst terränggående sportbilen MX-5. Kanske är det ändå rätt tänkt eftersom bilen förmodligen ändå inte skulle användas till mer än att klättra över trottoarkanter.
Muir tycker sig se en stark trend i att bilar i suv-segmentet blir alltmer personbilslik, och att Mazda har goda förutsättningar att lyckas i det föränderliga segmentet. Han säger att Mazda har arbetat mycket med att utveckla höghållfasthetsstål. Mazda försöker också banta motorerna, och då speciellt dieselmotorer, för att producera så lätta drivlinor som möjligt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.