Mazda CX-3 officiell – fakta, bilder och film

Vi får lov att säga grattis till Mazda CX-5 som har fått en lillebror. På bilsalongen i Los Angeles är det världspremiär för CX-3 som lanseras våren 2015 – fylld med Skyactiv-teknik, två olika motorer samt fyrhjulsdrift.

För ett par dagar sedan kunde vi visa upp de första spionbilderna på Mazda CX-3 och med tanke på att det i dag är världspremiär kan vi slå fast att japanerna har varit väldigt duktiga på att hålla bilen hemlig.

Mazda CX-3 är lillebror till försäljningssuccén CX-5. Mazda utökar med andra ord kärnan av sitt modellprogram med en mer kompakt suv/crossover, en klass som växer sig allt starkare världen över.

Med 427,5 centimeter på längden är CX-3 knappt tre decimeter kortare än CX-5. Den är också kortare än nya Mazda 3 (halvkombiversionen) då det skiljer 19 centimeter mellan de båda modellerna. CX-3 är däremot drygt två decimeter längre än nya Mazda 2 som är 406 centimeter lång, hela 14 centimeter mer än föregångaren.

På övriga ledder mäter CX-3 176,5 centimeter (bredden) och 155 centimeter (höjden). I jämförelse med CX-5 är det 7,5 centimeter smalare och 12 centimeter lägre.

Att CX-3 är starkt besläktad med nya Mazda 2 råder inga tvivel om, det avslöjar nämligen axelavståndet. Båda bilarna har 257 centimeter mellan fram och bakaxel.

Överhänget fram och bak är 91 respektive 79,5 centimeter.

Mazda uppger i dagsläget inga viktuppgifter för CX-3, men några kilo mer än 2:ans lägstavikt på 970 kilo lär den ha landat på. Tjänstevikten tippar vi ligger på runt 1,2 ton, kanske lägre.

Utseendet följer Mazdas senaste formspråk Kodo som kom med CX-5 för några år sedan. CX-3 följer samma mönster som de två senaste bilarna, nya Mazda 2 och 3, vilket innebär mer skulpterade sidor, större grill med mer djup och strålkastare som har lite mer argsint uppsyn.

Insidan följer samma tema som i de båda nämnda modellerna, det vill säga Mazda 2 och Mazda 3. Instrumentbrädan ser mer eller mindre identisk ut med den som finns i Mazda 2 medan exempelvis dörrsidorna har fått egen design i CX-3.

Chassit i CX-3 innehåller det senaste av Skyactiv-tekniken som Mazda har arbetat fram under senaste åren. Det betyder lätthet och vridstyvhet, precis som karossen. 63 procent av karossen är i höghållfasthetsstål med olika grader av sträckgränser på upp över 1 180 MPa (megapascal). Med sträckgräns syftas på den spänning som ett material, stål i det här fallet, tål utan att deformeras.Säkerheten lär således vara av hög klass, men Mazdas ingenjörer har också jobbat på körglädjen som CX-3 ska förmedla trots att den är något av ett högbygge. Enligt Mazda är väghållningen så bra att CX-3 ska slå det mesta i klassen. Vi misstror inte Mazda när de säger så med tanke på deras kunskap från ett antal generationer körglada MX-5.Två olika Skyactiv-motorer i totalt tre olika utföranden är aktuella till CX-3, fler kan sannolikt tillkomma efterhand. Den ena heter Skyactiv-G 2,0 och är en bensinmotor som finns med två olika effektuttag. Vilka dessa effektuttag är avslöjar inte Mazda i dag men vi tippar på att den ena har 120 hästkrafter medan den andra har någonstans runt 150-165 hästkrafter.Dieselalternativet heter Skyactiv-D 1,5 och är, som siffran avslöjar, på 1,5 liter. Inga effektsiffror här heller men 100 hästkrafter eller något högre låter inte osannolikt.¨Motorerna kommer att kunna kombineras med antingen sexväxlade manuella lådor eller sexstegade automatlådor. En annan trevlig valmöjlighet till CX-3 är drivningen. Framhjulsdrift är standard men fyrhjulsdrift finns som tillval. Fyrhjulsdriftsystemet bygger på samma teknik som används i CX-5 men har i CX-3 uppdaterats med bland annat sensorer som övervakar körsituationerna och anpassar drivningen därefter. CX-3 har dessutom fått en elektronisk koppling och en ny differentialbroms bak som är både lätt och kompakt.Mazda CX-3 har global lanseringspremiär våren 2015 med start i Japan. Några prisindikationer ges inte av Mazda i dagsläget men kan ingångspriset lägga sig runt 175 000 till 180 000 kronor kan vi tänka oss att CX-3 blir samma populära suv som storebror CX-5. Bland Mazdas CX-3.s naturliga konkurrenter hittar vi exempelvis Opel Mokka, Peugeot 2008 och Renault Captur. Medan tysken är i princip identisk med CX-3 i storlek är de båda fransmännen något mindre.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!