Mazda CX-3 – tre snabba från provkörningen

Testvinnaren Mazda CX-5 har fått en lillebror i CX-3 som lanseras i Sverige efter sommaren. Erik Wedberg är i Barcelona för att ta reda på om nya lillsuven är lika bra som sitt större syskon.

Hej Erik, faller nya CX-3 dig i smaken?

– Absolut, precis som CX-5 är CX-3 en bil som man genast känner sig lite hemma i. För det första tycker jag att den är väldigt snygg både in- och utvändigt, men den är också lättkörd och på det hela taget enkel att ha att göra med.

Vilken version kör du?

– Jag har kört både 1,5-litersdieseln och bensinmotorn på 2,0 liter och 150 hästkrafter, båda med fyrhjulsdrift och manuell låda. Dieseln ger bara 105 hästar men är riktigt stark och körbar. Bensinmotorn har ingen botten och varvar högt i motorvägsfart. Mazda Sverige räknar med att mest sälja CX-3 med framhjulsdrift, men jag tycker att man ska slå till på fyrhjulsdriften som ger lite roligare körning. I snabba kurvor skjuter bakhjulen på för att motverka understyrning – skoj!

192 centimeter Erik Wedberg får plats i baksätet ”bakom sig själv”, även om det är trångt.

Blir CX-3 en testvinnare i sin klass?

– Det är förstås alldeles för tidigt att säga men den känns lovande. Mazda räknar bland annat Peugeot 2008 och Renault Captur till konkurrenterna och då tycker jag att CX-3 är mer intressant. Priserna för en CX-3 med framhjulsdrift börjar på cirka 170 000 kronor, fyrhjulsdrivna versioner med mer utrustning kommer att kosta omkring 230 000 kronor. Lansering under sensommaren.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!