NHTSA:s test är dock inte riktigt likadant som EuroNCAP:s, bland annat kör de i lägre hastighet och har tidigare fått kritik för att väldigt många bilar som får låga betyg i EuroNCAP får betydligt högre av NHTSA.
I frontalkrocktestet körs bilen rakt in i en barriär i 58 km/h. I EuroNCAP körs den i 64 km/h lite på sidan om en barriär, en så kallad offset krock.
Sidokrocktestet är däremot snabbare och kanske rentav bättre än EuroNCAP:s test. I NHTSA:s test träffas du i sidan av en barriär som kommer i 62 km/h, i EuroNCAP går den bara 50 km/h.
Hur som helst så fick Mazda CX-7 toppbetyg, fem stjärnor, i samtliga tester vilket innebär att vid sådan kollision löper föraren och passageraren mindre än tio procents risk att skada sig allvarligt. Ett mycket bra betyg men det ska bli intressant att se vad den får för betyg i EuroNCAP om den körs där.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.