110808-mazda-wankel

Mazda fortsätter utveckla wankelmotorn

Rotationskolvsmotorn, även kallad wankelmotor efter sin uppfinnare, har varit utrotningshotad länge. Nya rapporter hävdar dock att Mazda fortsätter utvecklingsarbetet med nya, effektivare wankelmotorer.

Många är de bilfabrikanter som försökt sig på att använda rotationskovsmotorn, eller wankelmotorn som den också kallas efter uppfinnaren Felix Wankel. Från futuristiska NSU RO-80 till östtyska Sachsenring (som tillverkade Trabant) har provat, men få har riktigt lyckats. Den enda wankelmotoriserade bilen på nybilsmarknaden i dag är Mazda RX-8 och med dess planerade nedläggning har överlevnaden för motortypen varit stark hotad.

 Just Mazda har också under de senaste decennierna varit wankelmotorns främste tillskyndare, både sportmodellen RX-8 och föregångaren RX-7 har drivts genom roterande skivor. För 20 år sedan vann man dessutom Le Mans med wankelmotoriserade tävliongsbilen Mazda 787B. Envisa rykten har dock gjort gällande att utvecklingsarbetet med RX-8:ans efterträdare ströps i samband med finanskrisen, vilket i sin tur skulle kunna innebära dödsstöten för en motortyp som länge ansågs tillhöra framtiden.

 Nya rapporter till tidningen Detroit News hävdar dock att utvecklingen av motorn inte stoppats helt och att Mazda fortfarande filar på nya effektivare rotationskolvsmotorer. Riktigt vilka användningsområden som förespråkas är inte helt känt, men vi vet att Mazda redan försökt med wankelmotorer drivna av vätgas och att motortypens högvarviga karaktär kan passa bra för att kopplas ihop med en generator, som i sin tur kan generera räckviddsförlängande kraft till eldrivna bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!