Nya detaljer om nästa Mazda MX-5 har läckt ut på nätet via brittiska Autocar. Det verkar som att Mazda har lyssnat på de kritiska röster som har hävdat att nuvarande MX-5 är för stor och tung för att vara en värdig arvtagare till Miata. Enligt Autocar har Mazda-folket reviderat hela MX-5-projektet och kommit fram till att nästa generation MX-5 måste bli betydligt lättare och mindre än den nuvarande för att inte riskera att glida ifrån originalkonceptet.
Original-Miatan utvecklades med en målvikt på 1 000 kilo. När nuvarande MX-5 ställer sig på vågen visar den närmare 1,2 ton men dess uppföljare ska alltså inte väga mer än 1 ton. Även under motorhuven ska MX-5 gå tillbaka till sina rötter. Den nuvarande uppställningen med 1,8- och 2,0-litersmotorer byts mot Mazdas nya SKY-G-motorer på 1,6 och 1,8 liter. Nästa generation MX-5 ska lanseras 2012 och då blir en sexstegad manuell låda blir standard men en nyutvecklad dubbelkopplingslåda ska ansluta tillvalslistan ett år senare.
Designmässigt uppges MX-5 bli den absolut sista modellen som ritas enligt Mazdas Nagare-principer. Mazdas designchef i Storbritannien, Peter Birtwhistle, har tidigare sagt att Nagare-formerna är på väg bort till förmån för en mer premiuminriktad design som ska presenteras i höst.
På bilden ses konceptbilen Mazda MX-5 Superlight Version.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.