Nuvarande Mazda MX-5, generation ND, presenterades på tre platser världen över i september 2014 och salongsdebuterade i Paris i oktober och i Los Angeles i november. Produktionen kom dock inte igång förrän i mars året därpå och modellen dök upp hos de europeiska handlarna först under hösten 2015. MX-5 av senaste snitt är med andra ord inte speciellt gammal, det hindrar ändå inte Mazda från att visa den uppdaterade versionen på Tokyosalongen som öppnade upp dörrarna tidigare i dag. Bilen som visas i Mazda-montern heter dock inte MX-5 utan Roadster, vilket är MX-5:s modellnamn i Japan. Och det är just Japan som kommer att vara först att få ta del av nyheterna som senare även kommer till godo de amerikanska och europeiska kunderna.
Mazda MX-5 årsmodell 2018 (i Japan alltså) bjuder på en förändrad exteriör färgpalett, ny sufflett i mörkrött, klädsel i nappaläder och mörka BBS-fälgar. RF-varianten får ett nytt tillägg i tillvalslistan – svart hardtop.
Andra nyheter är stolsvärme, tydligare mätartavlor, bättre ljudisolering, bromskraftåtervinning och start/stopp-system på samtliga modellversioner samt adaptiva LED-strålkastare.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.