090402 mazda subaru

Mazda och Subaru roffar åt sig

Bilförsäljningen i Sverige fortsätter att rasa och många av biltillverkarna har sålt betydligt färre bilar hittills i år jämfört med tidigare. Därmed förändras det friskt bland olika tillverkares marknadsandelar i Sverige – två av dem som roffar åt sig är Mazda och Subaru.

  Det nya året har inneburit röda siffror för de flesta biltillverkare. Generellt sett har de flesta backat i sina försäljningssiffror om man jämför det första kvartalet i år med samma kvartal förra året. Sett till marknadsandelarna så har fördelningen mellan tillverkarna justerats en aning.

Två biltillverkare som har ökat sina marknadsandelar, om man jämför de båda första kvartalen 2008 och 2009, är japanska Mazda och Subaru.

Mazda lyckades under januari, februari och mars i år sälja bilar som motsvarar 2,27 procent (siffra från Branschdata. Bil Sweden uppger 2,07 procent, en felaktig siffra som enligt Mazda är under revision) av den totala marknadens försäljning av personbilar. Som jämförelse kan man backa tillbaka fem år i tiden. Då hade Mazda en marknadsandel på drygt en procent. En tydlig förklaring till förändringen är att Mazda Motor Europe tog över distributionen i Sverige för just fem år sedan. För ett år sedan låg deras marknadsandel på 1,97 procent.

Tittar man enbart på månaden mars siffra hade Mazda en marknadsandel på nästan tre procent. En siffra som man inte varit i närheten av på bra länge.

– Det var länge sedan som Mazda hade en så hög marknadsandel i Sverige. I mars blev den nästan tre procent, för att vara exakt 2,97 procent. Vi har målmedvetet och med högsta prioritet byggt upp vårt nät av återförsäljare. I kombination med ett intressant och brett modellprogram ger detta resultat som syns i registreringsstatistiken, säger Klaus Oest, vd för Mazda Motor Sverige.

Mazda har dessutom ett ess i rockärmen i och med nya Mazda 3 som når svenska bilhallar i början av juni.

Subaru är alltså också en vinnare i dessa stormiga tider. Under perioden januari till mars i år, jämfört med samma period förra året, ökade deras marknadsandel men strax över 50 procent – från 1,01 till 1,52 procent. Försäljningsmässigt har de ökat 7,2 procent om man jämför de båda årens första kvartal med varandra.

En förklaring till Subarus uppgång stavas boxerdieselmotorerna, men bensinarna är på frammarsch.

– Under hösten var det boxerdiesel för nästan hela slanten, men nu ökar försäljningen av våra bensinmodeller igen, säger Torbjörn Lillrud, vd för Subaru Nordic AB.

Även Subaru har ett ess i rockärmen, detta i form av nya Legacy som når europeisk mark i september.

Andra asiatiska biltillverkare som knaprar marknadsandelar i Sverige (jämförelse första kvartalet 2008 respektive 2009) är Honda (från 2,23 till 2,39 procent), Kia (från 2,25 till 4,27 procent), Suzuki (från 0,69 till 0,77 procent), Mitsubishi (från 1,14 till 1,28 procent) samt Hyundai (1,5 till 2,98 procent). Som vi kan se är de riktigt stora vinnarna de sydkoreanska biltillverkarna Hyundai och Kia – sett till ökningen på den totala marknaden.

Tre asiatiska biltillverkare tappar i marknadsandelar. Dessa är Nissan (från 1,88 till 1,74 procent), Toyota (från 9,05 till 8,64 procent) samt Lexus (från 0,38 till 0,29 procent).

Två andra biltillverkare som numera går under asiatiskt beskydd (Tata Motors), men som i själva verket är brittiska, är Jaguar och Land Rover. Deras marknadsandelar ligger stabilt vid jämförelsen, även om de är små. Jaguar hade 0,08 procent av marknaden under första kvartalet, samma siffra som under första kvartalet förra året. Land Rover har tappat ytterst marginellt – från 0,17 till 0,16 procent.

Endast Alfa Romeo och Porsche hade mindre marknadsandelar än de båda britterna – 0,05 procent respektive 0,1 procent. Då bortser vi från exempelvis Bentley och Lamborghini vars marknadsandelar under perioden låg på noll procent.     

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!