Mazda ökade med 23 procent i Europa

Det går bra för japanska Mazda i Europa. Första halvåret ökade försäljningen med nästan en fjärdedel – långt bättre än genomsnittet.

Den europeiska bilmarknaden är på god återhämtning, efter måhända inte sju, men i alla fall ett antal, svåra år. Första halvåret ökade den totala försäljningen med 6,2 procent, men vissa märken säljer ännu bättre. Ett av dessa, som ökat långt mer än genomsnittet, är japanska Mazda. På den europeiska marknaden ökade märket med hela 23 procent första halvåret i år.

Går vi igenom försäljningssiffror marknad för marknad så ser vi att Mazda ökat försäljningen med otroliga 128 procent i Portugal, 75 procent i Polen och 74 procent i Spanien. Även de stora marknaderna gick bra för Mazda – Storbritannien, +27 %, Tyskland, +22 %, Frankrike + 15 % och Italien + 11 %.

Modellmässigt har nya Mazda 3 varit ett riktigt lyckokast för japanerna – modellen har stått för en försäljningsökning på hela 581 procent i Holland och 470 procent här i Sverige. Även Mazda 6 och Mazda CX-5 har ökat försäljningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr