060904_mazda

Mazda på uppgång i Sverige

Efter åtta månader av 2006 visar statistiken att Mazda är näst största japanska märke i Sverige. Bara Toyota är större och det är första gången på bra länge som Mazda är så stora.

– Jag vet inte när Mazda senast var näst största japanska bilmärke i Sverige, säger Klaus Oest, vd för Mazda Motor Sverige. Men det måste ha varit för mycket länge sedan. Vi är naturligtvis mycket nöjda med vår utveckling i Sverige för närvarande.

Det är dock inget stort övertag mot Honda som innehar tredjeplatsen. Mazdas marknadsandel är 1,46 procent och Hondas är 1,43 så det är en knapp ledning. Det är dock så pass mycket att Mazda blir näst största japanska bilmärke i Sverige just nu. Självklart bringar det lycka till Mazda Motor Sverige som tog över importen helt på egen hand för bara två år sen. Innan dess tillhörde agenturen Olle Olsson Bolagen men 2004 bestämde sig Mazda för att själva ta hand om agenturen och sedan dess har det gått mycket bra.

– Vi har målmedvetet och med högsta prioritet byggt upp vårt nät av återförsäljare sedan vi för drygt två år sedan tog över den svenska marknaden som ett helägt dotterbolag till Mazda Motor Europé, säger Oest.

Totalt under året har Mazda ökat försäljningen med 23 procent, Honda har ”bara” elva procents ökning. Mitsubishi och Nissan som båda hade ett hyfsat bra år förra året och definitivt var före Mazda har gått rakt åt andra hållet. Mitsubishi har sålt 31,4 procent färre bilar än förra året och Nissan 18,77 procent färre bilar.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!