090727-mazda-rx-8-2010

Mazda RX-8 lyfts inför 2010

Redan förra året visade Mazda upp RX-8 med diverse uppdateringar, men än så länge har enbart japanerna fått ta del av godiset. Nu är det dags för Europa att få RX-8 lyft inför 2010 vilket bland annat innebär nytt nylle med mer ”zoom-zoom”.

Frankfurtsalongen kommer allt närmare och mailboxen får allt oftare ta emot pressmeddelanden rörande nya bilmodeller och uppdateringar av befintliga som ska visas där i september. RX-8 tillhör sistnämnda kategorin, det är dags för en ansiktslyftning sex år efter introduktionen av Mazdas ”värsting”. Ansiktslyftningen i sig är inte ny då denna redan visades på Detroitsalongen i januari förra året, men det är först nu som vi européer får ta del av kakan i form av Mazda RX-8 årsmodell 2010.

Som vi kan se på bilderna handlar det om en ny front med en grill som bättre allierar sig med sina syskon Mazda 3 och 6. Större luftintag och ny frontspoiler med aningen aggressivare framtoning har fått de gamla små runda dimljusen att hoppa upp ett snäpp samtidigt som de har blivit rektangulära. Strålkastarna har även de fått ny form, lite mer slimmade och med ny optik.

Nyheterna bak på bilen är inte riktigt lika tydliga som framtill, men här har Mazdas utvecklare gått igång på att göra de två runda avgaspiporna grövre. Diffusorn är ny och nedlackad men har kvar sitt karaktäristiska reflexglas med en form som ska få oss att tänka på Wankelmotorn under huven. Bakljusen har moderniserats med ny layout och LED-teknik, men kvarstår gör det transparenta glaset som har lite väl mycket Lexus-känsla à la 90-talet. När ska japanerna lämna detta ”dekaltrim” bakom sig?

Nyheterna som syns från sidan är främst det nya kjolpaketet samt de nya 19-tumsfälgarna.

Inuti bilen har det också hänt en del. Mittkonsolen har fått ny design men känns fortfarande tydligt igen från ”pre-facelift-modellerna”. Ratten är ny och mätartavlorna har fått uppdaterad layout med ny ljussättning för att minska irritationen hos förarens ögon. Recarostolen på passagerarsidan har fått ny tipp- och skjutfunktion för att underlätta insteget till baksätet.

Under huven har det inte hänt något med själva Wankelmotorn på 1,3 liter. Den producerar fortfarande 231 hästkrafter och 211 newtonmeter. Däremot har man slängt ned en ny sexväxlad manuell låda baserad på den som sitter i tredje generationen Mazda MX-5. Detta ska ge betydligt bättre växlingskänsla än tidigare. Dessutom har man monterat en andra knacksensor samtidigt som man placerat oljestickan mer lättåtkomlig. Bensintanken är också uppdaterad, nu rymmer den 65,4 liter vilket en ökning med 3,6 liter. Det kan behövas med tanke på att RX-8:an med sin Wankelmotor inte är speciellt snål med bensindropparna.

Uppdatering

Det har i efterhand visat sig att bilen på bilderna ovan är försedd med ett sportpaket som benämns R3 på ett antal olika marknader. Bilen på bilden är egentligen ingen facelift, utan samma bil som visades i Detroit förra året. Bilen här är helt enkelt en paketutrustad RX-8 för tyska marknaden.

Läs mer

Provkörningar

Begagnattest

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!