Mazda skrinlägger wankel-motorn

Mazda har bestämt sig för att lägga ner utvecklingen av sin berömda wankelmotor efter 44 års tillverkning. Anledningen sägs vara att utvecklingen av Mazdas Skyactiv-program blivit för kostsam.

De rykten som cirkulerat kring wankelmotorns vinna eller försvinna har nu blivit bekräftade. Det blir både ett vinna och ett försvinna. Enligt Mazdas utvecklingschef Kiyoshi Fujiwara stoppar man fortsatt utveckling av sin wankelmotor som bland annat hittas i sportbilen RX8. Beslutet har fattats på grund av de alltför höga kostnader som Mazdas andra motorprogram Skyactiv medfört, kombinerat med den sänkta vinsten för räkenskapsåret på grund av tidigare tsunamikatastrofen i år. 

 Ovanpå de ekonomiska problemen har Mazdas ingenjörer jobbar hårt för att lösa de brister som en wankellösning innebär. Bristerna sägs vara att wankelmotorns hållbarhet och att motorn drar för mycket olja och har för höga koldioxidutsläpp. Av dessa tre huvudproblem har man fått bukt med två av dem, enligt Fujiwara som inte vill gå in mer specifikt kring vilka man har löst. 

 Så när Mazda RX8 går ur tiden inom ett halvår blir det alltså inga fler wankel-Mazdor. Men anhängare av motortypen behöver inte oroa sig alltför mycket. Comeback är inplanerad till 2017, och enligt Kiyoshi Fujiwara är det allvarligt menat.

 – Jag har alltid sagt att wankelmotorer bokstavligen är en del av vår själ. Vi måste fortsätta utvecklingen av wankelmotorn, säger han enligt inautonews. 

 De bilar som ska få Skyactiv-motorer närmast är CX-5 och nya Mazda 3 och när lönsamheten för dessa modeller gett Mazda en stadigare kassa så kommer wankelritningarna dammas av. 

 Rykten om en ersättare till RX8 har cirkulerat i några år och det är möjligt att det är den bilen som är inritad till 2017 års kalender. Då är det inte en omöjlig tanke att det blir en hybridwankelmotor som hittas i motorrummet.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!