Snart sagt alla världens biltillverkare har någon form av elbil, antingen i produktion eller i utvecklingsstadiet. Det är bilsalongen i Detroit bevis på. Biltillverkare utan alternativa lösningar får stå och skämmas i ett avlägset hörn. Många håller dessutom flera dörrar öppna genom att utveckla teknik på flera olika områden, allt från etanol och diesel till el och vätgas. Mazda verkar dock ha bestämt sig. De tror inte alls på eldrivna bilar.
När Detroit News talade med Jim O’Sullivan, chef för Mazdas nordamerikanska del, stod det klart var Mazda lägger sina resurser. ”Vi gör ingenting som inte är zoom-zoom”, sade O’Sullivan. ”Zoom-zoom innebär bensin, och i Japan vätgas”. Med det refererar han till Mazdas reklamslogan ”zoom-zoom”, som på något sätt ska understryka att Mazda är ett sportigt bilval. Den som väntar på en el-Mazda kan alltså vänta förgäves.
Mazdas framtidsplaner går i stället ut på att bli lättare och effektivare. Mazda har tidigare sagt att alla bilar ska bli 30 procent snålare och 100 kilo lättare de närmaste sju åren. Inom kort lanseras även Mazdas stopp-start-system, Smart Idle Stop kallat. Systemet uppges vara unikt på det sättet att bränsle sprutas in i cylindern omedelbart efter att motorn stängts av. När det sedan är dags att åka kan bränslet antändas snabbare och sätta fart på kolvarna. Enligt Mazda resulterar detta i en snabbare och tystare start, bränslebesparingen blir ungefär sju till åtta procent.
Men det område Mazda lägger mest utvecklingsresurser på är vätgasen. Mazdas variant är att kombinera en elmotor med en wankelmotor som drivs av antingen vätgas eller bensin. Just nu pågår testverksamhet av tekniken i form av ett antal Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid i Japan.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.