McLaren 570S Spider – tre snabba från provkörningen

För omväxlings skull är det inte PeO som åker till Barcelona på provkörning. Denna gång är det Robin som gjort resan för att få känna på den helt nya taklösa versionen av McLaren 570S.

Hallå Robin, jag antar att du har letat dig ut från stadskärnan, hur är vägarna kring Barcelona?

– Oerhört bra, slingrande bergsvägar med mycket slät asfalt lämpar sig sanslöst bra för 570S Spider. Men den sväljer även potthål förvånansvärt bra med tanke på vilken sorts bil det är.

Jag utgår från att du kör med taket nedfällt, hur står den sig mot syskonet 570S?

– Visst är taket av, och jag vågar nästan påstå att Spider-versionen är mer praktisk än coupén. Med taket uppe finns en del extra lastutrymme. Inte lika stort som i 570GT men en del extra väskor går in.

Körmässigt är den i stort sett den bästa bil jag kört hittills! Bortsett från 46 kg extra är den identisk med coupéversionen, och den elhydrauliska styrningen ger en helt fantastisk känsla.

Det låter med andra ord som att du har en bra dag på jobbet, men vad kostar den egentligen?

– Grundpris är 2 115 000 kr, vilket är cirka 300 000 mer än ”vanliga” 570S. För det får du bland annat en 3,8-liters V8 med dubbelturbo på 570 hästkrafter med samma prestanda som den takförsedda versionen. Plus ett tak som kan fällas på 15 sekunder. Med andra ord en riktigt vass konkurrent till Porsche 911 Turbo S Cabriolet.

Hela provkörningen av nya McLaren 570S Spider läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!