McLaren 720S – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg har begett sig till Rom, inte för att bli välsignad av påven men däremot av McLarens nya modell 720S. Har den lika mycket bett som den på förhand sägs ha? Vi ringer och stämmer av läget!

Tjena Erik! Supersportbil och Rom brukar ju inte vara den vanliga kombon, hur kommer det sig?

– När nu McLaren presenterar en helt ny generation supersportbilar har de valt så dåliga vägar runt Rom att våra svenska diton känns som himmelriket. Men valet av vägar är gjort med flit, för att uppvisa McLaren 720S mångsidighet.

– Men jag har även fått sträcka ut med kärran på Autodromo Vallelunga strax norr om den italienska huvudstaden.

Jag tänkte väl det… och där är den hur giftig som helst, eller?

– Med 720 hästkrafter, 770 newtonmeter, 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,8 sekunder, 0-300 km/h på 21,4 sekunder och toppfart på 341 km/h kan man tro det. Vallelunga har några snabba och smått läskiga partier, men bakom ratten i 720S känns det tryggt, utan att det går långsamt.

Erik Wedberg säger att Mclaren 720S är mer förlåtande än straffande mot föraren.

– 720S bjuder på fin kommunikativ styrning, bra grepp och en annorlunda detalj i form av ”folding display”. De digitala mätarna kan nämligen fällas ned och då visas endast den information som är nödvändig vid bankörning.

Låter inte dumt, men vad kostar en kärra av denna kaliber?

– Ungefär 2,3 miljoner och du kan lägga beställning på ett exemplar redan nu. Första kundleveranserna sker i juni.

I Teknikens Värld nummer 11/2017 som utkommer den 11 maj bjuder Erik Wedberg på en fulländad provkörningsrapport där du får reda på allt om McLaren 720S, allt från hur den är att köra i stadstrafik till hur den går tar sig igenom kurvor med dubbla apex.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!