McLaren MP4-12C Foto: Mattias Rabe

McLaren MP4-12C äntrar nordisk mark

I går var det nordisk premiär av supersportbilen McLaren MP4-12C när McLaren Automotive och Autoropa samlade bilpressen på ett soligt Djurgården. Säljstart nu i juni. För knappt två miljoner får man 625 hästkrafter i en superbil som också ska vara en vardagsbil.

McLaren MP4-12C presenterades för snart tre år sedan men började säljas först för omkring ett år sedan. Bilen, som är McLaren Automotives första egna sedan legendariska F1, har sedan introduktionen sålt i omkring 1500 exemplar världen över varav 500 har gått till europeiska kunder. Nu är det Nordens tur att få tal del av den 1400 kilo lätta (jämfört med konkurrenterna är den lätt) mittmotoriserade bilen som med sitt nyutvecklade kolfiberchassi är unik i sitt slag.

 I går var det premiär i ett gammalt magasin på Djurgården i Stockholm. På plats fanns bland annat McLaren Automotives vd Antony Sheriff och Filip Larsson, vd för Autoropa som har fått äran att vara generalagent för McLaren i Norden. Det är dock inte första gången som Autoropa har med McLaren att göra. Redan 1998 blev Autoropa auktoriserad serviceverkstad för supersportbilen McLaren F1 som en gång i tiden kunde titulera sig världens snabbaste bil.

 Antony Sheriff berättade mer än gärna om bilen som inte är någon form av efterträdare till F1. Han poängterade flertalet gånger om att de har byggt det snabbaste du kan köra bortsett från Bugatti Veyron men att de har lagt ner mycket energi på att få fram en bil som också ska fungera som vardagsbil. Han sa att har man kört den från London till Monaco ska man vara pigg nog att köra den tillbaka också. Utan att ha provkört den ska den vara enkel att hantera med god sikt runt om (som faktiskt är helt okej för att vara en supersportbil), lätt att placera, tack vare kaross som inte gömmer sig allt för mycket, och enkel att ta sig i och ur (vilket den också är, fick jag erfara).

 Den ska vara bekväm för långfärdskörning men samtidigt enkelt ställas om till stentuff bankörning, om man så vill.

 Interiört är det sparsmakat och kolfiberbeklätt där McLaren har fokuserat på att endast ha knappar och reglage som man regelbundet använder. På så viss blir det ingen myriad av knappar som man måste fippla med under körning. Blicken kan hållas på vägen samtidigt som handen enkelt hittar rätt vred eller knapp.

 Knappar som används mer sällan, till exempel för att ställa in hur larmsensorerna i kupén ska vara aktiverade, finns på dörrkanten och blottas först när dörren är öppen.

 På tal om dörren. För att öppna den utifrån för man handen under dörrens övre veck, framifrån och bak, och vips så öppnas den. Denna lösning är läcker men försvinner i och med årsmodell 2013 eftersom den inte är fullt praktisk när bilen är skitig och inte heller populär hos ”12C-ägare” i varma Mellanöstern om bilen är svart. Därför har man inför nästa modellår ersatt sensorn med en touchknapp.

 Under huven på exemplaret som vi tittade på i går hittar vi en V8-motor på 3,8 liter. Den är nedsänkt i ett motorrum klätt i kolfiber, samma material som motorkåpan. Snyggt och väldigt sobert.

 Motorn levererar 600 hästkrafter och 600 newtonmeter men från och med bilarna som börjar levereras i oktober i år är det 625 hästkrafter som gäller. McLaren har justerat motorns mjukvara. Det påverkar prestandan i positiv riktning. 0-100 km/h går på 3,1 sekunder (samma som tidigare) men 0-200 km/h har putsats till 8,8 sekunder och 0-300 km/h har kapats med en sekund till 26,5 sekunder. Kvartsmilen avverkas dessutom på snabba 10,6 sekunder. Toppfarten har höjts från 330 till 333 km/h. Allt detta utan att förbrukning och utsläpp har ökat.

 Det kanske bästa av allt är att McLaren erbjuder alla nuvarande McLaren MP4-12C-ägare en uppgradering av sina bilar – helt kostnadsfritt. De tycker att om man har köpt en bil för över 200000 euro så ska man inte gå lottlös när modellen uppgraderas bara ett år senare. McLaren har för avsikt att fortsätta med kostnadsfria uppgraderingar även i framtiden så långt som det är möjligt rent tekniskt och kostnadsmässigt. Vi får se när konkurrenterna följer efter i denna exklusiva kundvårdnad.

 Uppgraderingen inför modellår 2013 innefattar en lång rad andra förändringar utöver effektjusteringen. Vill du läsa om alla dessa klickar du här.

 Antony Sheriff berättade att företaget han bossar över ska släppa en ny modell eller modellvariant varje år. Och att varje ny bil som de presenterar ska till stora delar bestå av kolfiber, ett material som McLaren är väldigt förtjusta i och har väldigt lång erfarenhet av. På frågan om det blir en ny McLaren F1 fick vi ett svävande svar men läser man mellan raderna så var det ett ja. En bil klassen över MP4-12C verkar alltså vara att vänta.

 Förresten, färgen på bilen här är kulören McLaren Orange. Brandgula bilar brukar inte vara mina favoriter men MP4-12C gör sig riktigt bra i just McLaren Orange – en kulör som har gedigen historik inom McLaren. Färgen framhäver bilens former på ett mycket bra sätt, förmodligen bättre än vad svart gör – färgen som de flesta kunderna valt när de lade order på sin bil.

 McLaren MP4-12C börjar säljas i Sverige nu i juni och har prislapp på 221800 euro. Det motsvarar knappt två miljoner kronor.

 Håll utkik i kommande nummer av Teknikens Värld för snart ska du kunna frossa i MP4-12C där vi tar reda på hur potent den är på bana – och som bilen du tar till mataffären.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!