McLaren P1

McLaren P1 har 916 hästkrafter och F1-teknik

I dag har McLaren för första gången gått ut med uppgifter om vilken effekt man plockar ur sina nya supersportbil P1. 916 hästkrafter tack vare dubbelturbo-V8 och elmotor.

McLaren har bestämt sig för att portionera ut bilder och fakta om P1, deras kommande supersportbil som ska visas upp i Genève om några få veckor. Efter ett gäng bilder i olika omgångar är nu turen kommen till de tekniska specifikationerna, åtminstone en del av dem.

 Drivlinan bekräftas nu bestå av en 3,8 liter stor V8 med dubbelturbo som är en variant på M838T-maskinen som sitter i MP4-12C, samt en elmotor. Förbränningsmotorn ger 737 hästkrafter vid 7500 r/min och 720 newtonmeter vid 4000 r/min. Elmotorn ger i sin tur 179 hästkrafter och 260 newtonmeter.

 Tillsammans blir det 916 hästkrafter vilket skulle kunna betyda att det blir Genèvesalongens näst högsta effektsiffra beroende på vad Ferrari har att komma med. Högst siffra kommer sannolikt från Sverige.

 McLaren P1 har tekniskt hämtat inspiration från Formel 1-världen. IPAS (Instant Power Assist System) heter systemet som kan liknas vid Formel 1-bilarnas KERS-system. Med en knapptryckning på ratten kan föraren koppla in elmotorn som en ”boost” där 179 hästkrafter tillgängliggörs omedelbart. Snacka om att kunna göra F1-inspirerade omkörningar på Nürburgring där P1 är avsedd att bli snabbaste supersportbilen.

 Elmotorn för med sig en annan finess än extra kraft. I ett körläge som heter E-Mode kan McLaren P1 köras utsläppsfritt på enbart elmotorn i upp till en mil.

 Elmotorn drivs av ett batteripack med okänd kapacitet som är placerat i kolfiberunderredet som är av Formel 1-klassning. 96 kilo väger batteripacket som laddas upp antingen av förbränningsmotorn eller via ett eluttag (P1 är alltså en laddhybrid). Ett tomt batteripack laddas fullt på två timmar.

 Det andra F1-inspirerade systemet kallas DRS, alltså samma beteckning som vi får höra Janne Blomqvist prata om under Formel 1-sändningarna på teve. DRS står för Drag Reduction System och är helt enkelt en teknik för att minska bilens luftmotstånd. På McLarens Formel 1-bil MP4-28 öppnas bakvingen med DRS, på McLaren P1 ändras bakvingens vinkel vilket sänker luftmotståndet med 23 procent. Det ökar hastigheten på bilen och i Formel 1-världen används det under speciella avsnitt på banorna och endast när man är inom en sekunds avstånd från en annan bil.

 DRS-systemet aktiveras även det via en knapp på ratten, både på Formel 1-bilen och McLaren P1.

Drivlinan består även av en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som tillsammans med de båda motorerna sätter fart på bakhjulen. McLaren P1 kommer alltså inte att kunna bjuda på motsvarande grepp som en Bugatti Veyron Super Sport.

 Det var ungefär vad McLaren hade att bjuda på i dag, tillsammans med bilderna nedan. De kommande veckorna ska de släppa mer information innan det är dags för den stora världspremiären i Genève nästa månad. Vi håller tummarna för att nästa släpp innehåller bilens prestanda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!