McLaren P1

McLaren P1 officiell – 0-300 km/h på under 17 sekunder

Det tog inte många minuter från det att vi publicerat de läckta bilderna på McLaren P1 till det att bilen blev officiellt presenterad. Här har du P1 som kan köra utsläppsfritt men också toppa 350 km/h.

McLaren lättade på trycket en aning inför den stora världspremiären i Genève nästa vecka. I och med dagens läckta bilder har McLaren nu valt att presentera P1, kanske inte till hundra procent, men näst intill. Vissa uppgifter preciserar de helt enkelt inte i nuläget.

 Precis som vi tidigare skrivit drivs McLaren P1 av en mittmonterad, dubbelturbomatad V8-motor på 3,8 liter, en variant av den M838T-motor som finns i MP4-12C. 737 hästkrafter levereras vid 7500 r/min och 720 newtonmeter vid 4000 r/min. En elmotor på 179 hästkrafter och 260 newtonmeter finns som effekthöjare (läs mer om IPAS här) för extra fart vid raksträckor. Elmotorn aktiveras via ett snabbt tryck på en knapp på ratten. Total uteffekt är således 916 hästkrafter medan maxvridet anges till 900 newtonmeter jämnt.

 En sjuväxlad dubbelkopplingslåda står för överföringen till de drivande bakhjulen.

 0-100 km/h går på under 3,0 sekunder, 0-200 km/h på under 7,0 sekunder och 0-300 km/h går på under 17 sekunder. Sista siffran är hela fem sekunder snabbare än P1:ans legendariska föregångare McLaren F1. Däremot är det omkring 2 till 2,5 sekunder långsammare än vad både Koenigsegg Agera R och Bugatti Veyron Super Sport klarar av. Dock har dessa båda supersportbilar betydligt mer effekt.

 Toppfarten för P1 är elektroniskt begränsad till 350 km/h.

 Men McLaren P1 är inte enbart snabb. Den kan vara skonsam mot omgivningen också. Vid blandad körning ska den släppa ut under 200 gram koldioxid per kilometer. Man kan till och med köra helt utsläppsfritt eftersom elmotor kan arbeta helt på egen hand. Vid en medelhastighet på omkring 48 km/h går det att köra på enbart elmotorn i upp till två mil.

 Förutom att vara strömlinjeformad från grunden bjuder P1 även på något så Formel 1-inspirerar som DRS. Med hjälp av en knapptryckning på ratten ändras den stora bakvingens vinkel vilket sänker luftmotståndet med 23 procent. Mer om hur det fungerar kan du läsa här.

 Bromsarna är en historia för sig själva. De är av en helt ny typ av kolfiberkeramisk typ som tidigare endast använts i rymden (inte på bilarna då får vi förmoda). Det är alltså första gången dessa används i en gatbil. För utvecklingen har McLaren-partnern Akebono stått.

 Pirelli är en annan partner och har stått för de specialutvecklade däcken.

 McLaren vill att P1 ska vara exklusiv och därmed har man bestämt sig för att endast 375 bilar ska tillverkas. Grundpriset ligger på motsvarande 8,5 miljoner kronor. Då får man en bil som är preparerad både för gatan och för bankörning.

 Mer specifik information och fler bilder lär McLaren skicka ut under nästa vecka. Fler bilder än nedanstående finns både här och här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!