Volvo C30 fick, som väntat, mycket högt betyg i den senaste Euro NCAP omgången. Fem stjärnor i förar- och passagerarskydd, fyra i barnskydd och en något blygsammare etta i fotgängarskydd. Så ser C30:s resumé ut i EuroNCAP vilket gör den till en av de säkrare bilarna i sin klass. Fotgängare bör dock se upp med C30, motorhuven ansågs inte särskilt skonsam och fick inte många poäng. Stötfångaren däremot ansågs som godkänt skydd mot fotgängare och såg i alla fall till att det blev nio poäng av 36 möjlig och åtminstone en stjärna.
Volkswagens mindre cabriolet Eos var nästan lika bra som Volvo C30 men fick nöja sig med fyra stjärnor i förar- och passagerarskydd. Det som drog ner på betyget var instrumentbrädan som i värsta fall kan utgöra ordentlig fara för förarens ben och knän. I barnskydd blev det fyra stjärnor och fotgängarskyddet var något bättre än C30, två stjärnor och 13 poäng av 36 möjliga.
Chevrolet Captiva fick ett okej betyg men det kunde ha varit bättre. Fyra stjärnor i förar- och passagerarskydd, tre i barnskydd och två i fotgängarskydd. I frontalkrocken drogs en stjärna på grund av instrumentbrädan som utgjorde en ganska stor fara för förarens och passagerarens under kropp. I sidokrocktestet klarade den nästan max poäng, allt gick perfekt förutom att krockgardinen inte utvecklades fullt och därför togs en poäng bort.
Barnskyddet fick mycket kritik för att krockkudden på passagerarsidan inte går att avaktivera och därför ska ingen barnstol ställas där. Framförallt riktades kritik mot att detta inte fanns markerat tydligt på samtliga europeiska språk. Därför blev det endast fyra stjärnor i barnskydd.
Samtliga testprotokoll finner du här
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.