Alpine A110 S erbjuds nu med ett aero-paket av kolfiber. Foto: Sebastien Staub / Alpine

Mer effekt i ansiktslyfta Alpine A110

När Renault-ägda Alpine vässar sportbilen A110 får inte bara de motorstarkare varianterna mer effekt. Bland nyheterna märks också ett nytt multimediasystem och några nya, tuffa tillval.

Alpine A110 är en av bilvärldens lättviktare. Med tjänstevikter på strax över tonnet levererar de blixtrande prestanda trots att motorerna inte producerar några astronomiska effekter och i Teknikens Världs bankalas har de också placerat sig bland de mest körglada bilar som finns att tillgå

Eftersom bilmodellen nu fyller fyra och ett halvt – presentationen ägde rum på bilsalongen i Genève 2017 – är det dags för en ansiktslyftning och i och med det för de motorstarkaste varianterna också lite mer effekt. 

I Alpine A110 GT (som bytt namn från A110 Légende) och den mer banbetonade A110 S vässas 1,8-litersturbon med åtta hästkrafter till 300 jämnt. Dessutom använder launch control-systemet cylinderavstängning för att släcka en cylinder innan man skjuter iväg, för att ge det rätta gutturala gurgelljudet från motorn. 

1 av 5: Alpine A110 S fokuserar på hårdkörning Foto: Sebastien Staub / Alpine
2 av 5: Kolfibertaket kostar extra och sparar 1,2 kilo Foto: Sebastien Staub / Alpine
3 av 5: Effekten i 1,8-litersmotorn är höjd till 300 hästkrafter. Foto: Sebastien Staub / Alpine
4 av 5: I aero-paketet ingår bland annat en liten vinge på bakluckan. Foto: Sebastien Staub / Alpine
5 av 5: Som tillbehör finns mikrofiberklädda skalstolar från Sabelt Racing. Foto: Sebastien Staub / Alpine

S-versionen kan man också få med ett aero-paket av kolfiber som sägs förbättra bilens förmåga att hantera luftflödet i hög fart. Menar man allvar med banåkarambitionerna kryssar man också för tillvalen skalstolar från Sabelt Racing i mikrofiberklädsel samt Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect, alltså R-däck som är anpassade för bankörning. 

I den lite snällare A110 (som tidigare hade tilltalsnamnet Pure) lämnas motorn oförändrad med 252 hästkrafter. Alla tre driver på bakhjulen genom samma 7-växlade dubbelkopplingslåda som tidigare. 

1 av 5: ”Vanliga” A110 väger minst av varianterna. Foto: Sebastien Staub / Alpine
2 av 5: Utseendemässigt är förändringarna små. Foto: Sebastien Staub / Alpine
3 av 5: Alpine A110 GT fokuserar på komfort. Foto: Sebastien Staub / Alpine
4 av 5: Rattpaddlarna är alltjämt monterade på rattstången. Foto: Sebastien Staub / Alpine
5 av 5: Det nya multimediasystemet bjuder på mobilintegration. Foto: Sebastien Staub / Alpine

Men den får, precis som sina motorstarkare syskon, ett nytt multimediasystem med en sjutums pekskärm med röststyrning och mobilintegration genom Apple Carplay eller Android Auto. 

Prislistan börjar på 655 000 kronor för A110, 755 000 kronor för A110 GT och 785 000 kronor för A110 S. Orderböckerna öppnar den 1 december. 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!