080613-merc-a-b-klass Foto: press foto, do not use for advertising purposes

Mercedes A-klass plattas till

När det blir dags för nästa generations Mercedes A- och B-klass kommer dessa att se totalt annorlunda ut. Det komplicerade sandwichgolvet slopas till förmån för en enklare konstruktion. Siktet är inställt på BMW 1-serie och Audi A3.

Mercedes A-klass har aldrig haft det lätt, barndomen blev speciellt svår och det tog alldeles för lång tid att lära sig stå på egna ben. Men trots de svåra barnsjukdomarna har försäljningen ändå gått ganska bra, det blev åtminstone inte lika nattsvart som många kanske trodde. Den talrika försäljningen till trots har Mercedes haft svårt att få lönsamhet i A-klass, såväl som det större syskonet B-klass. Av den anledningen har tyskarna nu bestämt sig för att ta ett antal steg tillbaka i fråga om de nya generationerna av småbilarna.

A- och B-klass kommer förmodligen att behålla sina nuvarande namn, men konstruktionen blir totalt annorlunda mot i dag. Framhjulsdriften behålls, efter mycket noga övervägande. Anledningen till att det beslutet fattades är att möjligheterna öppnas för att fler modeller kan byggas på samma plattform, vilket ligger i linje med den kostnadsbesparing som verkar vara ledordet för nya A- och B-klass. Den största förändringen blir att det så utmärkande sandwichgolvet slopas. Därmed förlorar A- och B-klass sina MPV-liknande former till förmån för en lägre design. Förutom att spara pengar genom att bygga en enklare konstruktion är det naturligtvis också så att Mercedes vill ha en konkurrent till BMW 1-serie och Audi A3.

Det finns även planer att kraftigt utöka utbudet av modeller som bygger på den nya plattformen. Det talas om en tredörrars coupé, en liten suv och en MPV-liknande modell. Det finns även planer på en fyradörrars sedanmodell, som skulle hamna i samma storleksklass som den gamla 190-modellen. Kanske blir det även aktuellt med en prestandaversion, med tanke på att den lägre konstruktionen skulle passa mycket bättre för det än den nuvarande. Företagskällor säger till brittiska Autocar att man utvecklar en ny uppsättning motorer, som ska passa även i andra modeller. Till skillnad från de motorer som sitter i A- och B-klass i dag, som är specialdesignade för att passa sandwichkonstruktionen, ska de nya motorerna gå att kombinera med flera plattformar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!