091214-mercedes lojalitet

Mercedes-ägarna mest märkeslojala – Saab-ägarna minst

För sjunde året i rad har amerikanska J.D Power and Associates undersökt hur märkeslojala kunderna till olika bilmärken är. Årets undersökning visar att Mercedes-ägarna är sitt märke mest troget, tack vare bra andrahandsvärde, kvalitet, säkerhet, bränsleekonomi och erbjudanden.

I J.D. Power and Associates undersökning om hur märkestrogna bilköparna är toppar Mercedes-ägarna listan för 2009. 67 procent av Mercedes-ägarna väljer en ny Mercedes när det är dags för bilbyte, större andel än något av de 36 andra bilmärkena har.

Honda som toppade listan förra året har backat en aning från 64,7 till 64 procent och placerar sig på andra plats över hur lojala deras kunder är. Toyota, som låg tvåa på förra årets lista, backar också och ligger i år på 61 procent (63,2 procent förra året). Förra årets trea, Lexus, backar mest av trion under Mercedes. Nu ligger Lexus på en fjärdeplats med en märkeslojalitet hos kunderna på 57 procent jämfört med 60,4 procent förra året.

Mercedes har alltså hoppat från fjärde till första plats i listan vilket i procent innebär ett hopp från 58,6 till ovan nämnda 67 procent.

Volvo ligger inte alls lika bra till. Endast 29 procent av Volvo-ägarna är märket troget när de ska inhandlas ny bil. Än värre är det för Saab där inte ens var tionde Saab-ägare väljer Saab på nytt. Nio procent av Saab-ägarna är märkestrogna. Med den siffran ligger Saab i särklass sist i listan från J.D. Power and Associates (som gäller den amerikanska marknaden, skall tilläggas). I förra årets undersökning låg Saab sexa från slutet med 30,5 procent. Raset kan förklaras av märkets ovissa framtid.

Årets undersökning jämfört med förra årets visar att betydelsen av ett bilmärkes andrahandsvärde som ett skäl till ägarlojalitet har ökat med tolv procent. Motsvarande siffra är sex procent när det gäller betydelsen av ett bilmärkes kvalitet. Men störst betydelseförändring för märkeslojaliteten visar sig säkerheten, bränsleekonomin och olika erbjudanden ligga bakom.

Av de 36 bilmärkena i undersökningen har 13 förbättrat sig när det gäller att behålla sina kunder trogna, 20 märken har försämrat sina utsikter och tre har legat stabilt på samma nivåer sedan förra året.

De största vinnarna när det gäller märkeslojalitet hos kunderna är Porsche och Mini. De har ökat med 14 procentenheter vardera sedan 2008 års undersökning.

J.D. Power and Associates uppger att anledningen till Minis förbättring i år beror på bra köperbjudanden till återkommande kunder och att andrahandsvärdet på märkets bilar blivit bättre. Anledningen till Porsches uppgång anses vara gott andrahandsvärde, god bränsleekonomi jämfört med tidigare samt god kvalitet.

Undersökningen pågick under perioderna februari till maj samt augusti till oktober 2009. Totalt ingick 128 939 nybilsköpare i undersökningen, varav 74 610 av dessa köpte en ny bil som ersatte en annan bil som även den köpts ny tidigare.

I J.D. Power and Assosiates undersökning av olika bilmärkens säljorganisationer som vi publicerade förra veckan (se länk nedan) toppade Jaguar. Här kommer det anrika brittiska märket i stället ganska långt ned.

Mitsubishi måste ha en svår tillvaro där borta i USA med tanke på att de låg i särklass sist på förra veckans lista över säljorganisationer och att de även på dagens lista över märkeslojalitet hamnar långt ned – fyra från slutet.

Märkeslojalitet
MärkeLojalitet (%)
Mercedes67
Honda64
Toyota61
Lexus57
Subaru57
Ford56
Nissan55
Chevrolet54
BMW52
Porsche52
Industriellt medelvärde48
Hyundai47
Audi45
Volkswagen44
Cadillac43
Mini43
Dodge42
Lincoln39
Acura38
GMC38
Hummer38
Kia37
Jeep34
Mazda31
Scion31
Mercury29
Volvo29
Pontiac28
Chrysler27
Jaguar26
Buick25
Infiniti25
Land Rover25
Mitsubishi25
Saturn25
Suzuki24
Saab9

Läs mer

Externa länkar

J.D. Powers 2009 Customer Retention Study

J.D. Powers 2008 Customer Retention Study

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!