Mercedes-AMG C 63 slopar V8 – ersätter med rak fyra

Det mullrande ljud som Mercedes-AMG C 63 släpper ifrån sig hör snart historieböckerna till. V8:an under huven får nämligen flytta på sig för att ge plats åt en betydligt mindre och lättare fyrcylindrig pjäs som med en elektrisk injektion ska kunna uppväga de största nackdelarna en liten motor bär på.

BMW gjorde det redan för fem år sedan när M3 generation F80 lanserades, och Audi gjorde det i fjol när nya RS4 Avant klev in i bilden. Vi syftar på att lämna V8-motorn bakom sig.

När Mercedes rullade ut nuvarande AMG C 63 i början av 2015 hade den däremot en V8 under huven, och har det fortfarande. Dock inte länge till.

Nästa generation Mercedes-AMG C 63, som kommer om ungefär två år, uppges få en rak fyrcylindrig motor på 2,0 liter. Det uppger brittiska Autocar. Maskinen är den med beteckningen M139 och som vi redan har sett i nya Mercedes-AMG A 45. Där ger den 387 samt 421 hästkrafter, beroende på om modellbeteckningen innehåller ett S eller inte.

Men C-klass i AMG-utförande kan inte ha samma effektuttag som lillebror. Det tänker Mercedes-AMG lösa med EQ Boost, ett 48-volts mildhybridsystem där en centralt placerad startmotor/generator genererar extra kraft. Tekniken finns redan i Mercedes ”AMG light”-produkter, exempelvis Mercedes-AMG E 53 4Matic+. I nämnda modell ger elektrifieringen 22 extra hästkrafter och 250 extra newtonmeter till den 3,0 liter stora raka sexan.

Mercedes följer nu "i Volvos hjulspår" när de slopar stora motorer för små och elektrifierade enheter.

I kommande Mercedes-AMG C 63 ska den elektriska effektsiffran upp för att drivlinan ska kunna matcha dagens generation som ger 476 alternativt 510 hästkrafter, beroende på om modellen bär S-emblem eller inte. Elektrifieringen ska dessutom ge drivlinan mer vridmoment än vad dagens V8 klarar av (upp till 700 Nm).

En annan fördel är motorns vikt. Den är 48,5 kilo lättare än dagens V8 som har beteckningen M177. Hur mycket de elektriska komponenterna väger är okänt, men de kommer inte att äta upp viktfördelen. Nästa AMG C 63 blir alltså, oavsett konfiguration, mindre framtung än i dag.

I dagens Mercedes-AMG C 63 sitter en V8 med beteckningen M177. Den är på 4,0 liter och ger som mest 510 hästkrafter. Framöver kommer den att få maka på sig för att ge plats åt en rak fyra med mildybridteknik. Systemets litiumjonbatteriet blir antagligen lite större än dagens på 0,9 kWh som sitter i andra så kallade EQ Boost-bilar från Mercedes.

I Mercedes-AMG A 45 är motorn monterad på tvären. C-klass gillar att ha sina motorer monterade på längden. Det ska inte vara några problen, M139-maskinen, det vill säga tvålitersfyran, ska redan vara anpassad för den typen av montering.

Fler AMG-modeller kommer att få samma drivlina, bland annat nästa generation AMG GLC 63.

Anledningen till motorbytet stavas förstås jakten på lägre utsläpp. Om drygt ett år måste biltillverkarna nå ett genomsnittsutsläpp på 95 gram per kilometer, annars riskerar man enorma bötesbelopp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr